Skyr med chokolade og kokos

En hverdag med frugt og grønt

De kan bruges til morgenmad, mellemmåltid, frokost og til aftensmad, ja selv som dessert fungerer frugt og grønt super godt. Smagen er på plads, og frugt og grønt har massere af gavnelige effekter på vores sundhed. Men stadig minder sundhedsstyrelsen os endnu engang om, at vi skal snige endnu flere ind i vores hverdag. Og hvordan kan det nu være? De færreste er nok i tvivl om, at frugter og grøntsager er vigtige for vores sundhed. Men mange mangler måske inspirationen til, at hive endnu flere ind over dørtrinnet. Derfor vil jeg belyse hvorfor præcist frugter og grøntsager er så gode for os, og samtidig give dig nye måder, hvorpå endnu flere grøntsager kan havne på tallerkenen.

Hvorfor er de så gode?
Frugter og grøntsager er funktionelle fødevarer, med sundhedsmæssige virkninger. Funktionelle fødevarer har været igennem en kritisk analyse, hvoraf resultaterne skaber evidens for, at fødevarerne har gavnelige sundhedsmæssige effekter på vores kroppe.

Frugterne og grøntsagerne er springfyldt med vigtige vitaminer og mineraler, som vores krop har brug for, for at kunne holde os kørende. Frugt, og især grøntsagerne, bidrager med langt mindre energi, end mange andre fødevaregrupper. Dette betyder at de kan indtages i store mængder, uden at du skal være bange for, at træde op på badevægten. Derudover får både frugt og grønt et bonus point, ved at bidrage madretter med smukke farver, så de sensoriske sanser bliver stimuleret.

Mange tror, at frosne grøntsager taber en masse vitaminer under nedfrysningen, og dermed er mindre sunde. Men det forholder sig sådan, at de frosne grøntsager bliver nænsomt blancheret, inden de hurtigt fryses ned. Nedbrydelsen af vitaminer stoppes ved denne proces. De grøntsager du finder i supermarkederne har en konstant nedbrydelse af vitaminer, som følge af konstant iltning. Det er altså en skrøne, at de frosne grøntsager indeholder færre vitaminer end de friske, og du kan roligt fylde fryseren op med grøntsager også. Foretrækker du friske frugter og grøntsager, får du mere smag og flere vitaminer, hvis du vælger efter årstiden.

Hvor meget frugt og grønt?
Der er efterhånden mange forskninger der har fastslået, at en livsstil med frugt og grønt nedsætter risikoen for en lang række livsstilssygdomme, samtidig har de også en gavnlig effekt i bekæmpelsen af fedme. Anbefalingerne for frugt og grønt ligger på 600 g om dagen, hvoraf mindst halvdelen skal være grøntsager. Grunden til, at grøntsagerne mindst skal fylde halvdelen af de 600 g, er fordi de indeholder langt mindre frugtsukker (fruktose), end frugten gør. Frugtsukker har ikke den samme kemiske opbygning som det hvide sukker, og giver dermed ikke den samme stigning i blodsukkeret som almindelig sukker gør. Frugtsukker er altså ikke et no go, overhoved, men når vi skal fylde vores hverdag op med frugt og grønt, er grøntsagerne at foretrække, da de indeholder mindre fruktose og ofte flere kostfibre der gør at de mætter rigtig godt.

Fra supermarked til din mave
Nedenfor vil jeg fokusere på, hvordan du kan snige de funktionelle fødevare ind i din hverdag, uden at det behøver at være kedeligt.

Især grøntsagerne er gode til kødretter. Hvis man vælger at lave en sammenkogt-ret, boller i karry, millionbøf eller andet, kan man vælge at koge og mose for eksempel hvidkål, dette fungerer nu som tilbehør i stedet for ris. Alternativt er kogte grøntsager sammen med kødretter også super lækkert. Fyld tallerkenen med halvt grøntsager, og nøjes med et flute eller mindre portioner af speltkerner, brune ris eller grovpasta til. På den måde får man massere af kostfibre fra grøntsagerne samtidig med, at man skærer ned på de mere raffinerede kulhydrater fra hvidt brød, pasta og ris.

Frugterne er ofte noget lettere at flette ind i hverdagen. Grunden til dette er, at vi har en forkærlighed for søde smage, hvilket frugterne er fulde af. En god måde, at snige  grøntsagerne ind i hverdagen, er dermed ved at kombinere dem med frugten. Tænkt grøntsagerne alternativt ind i hverdagen. Du kan for eksempel gøre en kedelig råkost langt mere spændende, ved at tilsætte æble, citron og kerner. Hvis du varierer dine grøntsager med frø, nødder og tørrede frugter  bliver det hele pludselig meget sjovere!

Mit bedste tip til dig, der ønsker at skabe en sundere hverdag med mere frugt og grønt, er at tænke alternativt. Kast dig ud i anderledes kombinationer af frugt og grønt, og tør at eksperimenter med smage, du ikke normalt ville spise. Blancher, kog, rist og bag, der er ingen grænser!

Flotte farver, gode smage og så er de sunde. Der er absolut ingen god grund til, at snige sig udenom hverken frugterne eller grøntsagerne.

Flotte farver, gode smage og så er de sunde. Der er absolut ingen god grund til, at snige sig udenom hverken frugterne eller grøntsagerne.

Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Skyr med chokolade og kokos