Dyrk yoga og undgå stress

Omelet med spinat

Den her omelet, med en masse spinat og grøntsager til, er virkelig nem og hurtig at slå sammen. Jeg lavede den selv en aften, hvor energiniveauet var lavt og sulten var stor. Den mætter super godt, som følge af både æggene og de mange grøntsager. Omeletten fungerer fint alene, men kan også sagtens spises med noget kød på sidelinjen.

I æg består de energigivende stoffer, stort set kun af fedt og protein. Der findes kun en meget lille del kulhydrat i form af glucose, denne del omfatter ca. 1%. Fedtmassen forefindes udelukkende i blommen, og hviden indeholder et meget stort vandindhold. Dette betyder at energifordelingen i blommen og hviden er meget forskellig. Æggets udnyttelsesgrad af aminosyrer er næsten 100%, dette betyder at både kvaliteten og kvantiteten af æggets proteiner er optimal.
Æg indeholder, udover de energigivende stoffer, stort set alle vitaminer og mineraler – dog ikke C-vitamin. Vitaminerne og mineralerne findes stort set kun i blommen. Grunden til at C-vitamin ikke er at finde i ægget, er fordi at kyllingen selv kan danne dette vitamin.

Spinat indeholder meget folat, jern, jod, kalcium, natrium samt A- B- og C-vitamin. Derudover er de grønne blade også rige på antioxidanter. Spinat er dermed blandt andet godt for at holde øjnene sunde og medvirker til at holde synes skarpt.

Det du skal bruge (1 person):

  • 2 små æg
  • 100 g frossent spinat
  • ½ løg
  • ½ dl mælk
  • 1 tsk karry
  • salt og peber
  • olie til stegning

Fremgangsmåde:

  1. Start med at hæld varmt vand over spinaten, til den bliver blød
  2. Bland æg, mælk, salt, peber og spinat sammen
  3. Hak løget og svits det sammen med karry på en slip-let pande
  4. Skru ned for varmen og hæld æggemassen ud over. Herefter lægges et låg over panden, og omeletten lades stå i 5-10 minutter ved svag varme – hold øje med den
  5. Når omeletten er fast vendes den og steges færdig på den anden side, det tager ca. 5 minutter. Tip: Du vender omeletten bedst ved at ligge en tallerken over panden, og vende den ud på tallerkenen og derefter glide den på panden igen, med den anden side opad

Som tilbehør går gnave-grønt og rugbrød rigtig fint til. Omeletten fungerer både som morgenmad, frokost eller aftensmad. Det er også rigtig let at variere omeletten med dine favorit grøntsager, krydderier og/eller kød.

foto.PNG

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dyrk yoga og undgå stress