Er avocado egentlig sundt?

For nogle dage siden, fik jeg spørgsmålet “Er avocado egentlig sundt?” mit svar var naturligvis prompte “Ja”. Men hvor meget avocado er egentlig sundt? Er tre avocadoer om dagen, stadig sundt? Hmm, det satte tankerne igang hos mig, og resulterede i dette indlæg om den grønne frugt.

Min umiddelbare tanke er, at ja selvfølgelig er avocado sundt! Men hvor går grænsen så. Gulerødder er jo også sunde, men hvis du spiser 1 kg gulerødder dagligt, kan du så stadig have sunde og varierede kostvaner? Hvis du kan, gnask løs, men hvis du skærer ned for andre sunde energikilder, fordi du tygger dig mæt i gulerødder, så går det sunde lidt af.

Når du ønsker at skabe sunde kostvaner, handler det i høj grad om at variere kosten indenfor både protein, kulhydrater og fedt. Så hvis du har lyst til at spise tre avocadoer dagligt, skal du dermed have i tankerne hvad du spiser ved siden af, og hvad dit samlede kalorieindtag løber op i.
Tre avocadoer (354 g uden sten og skræl) indeholder ca. 648 kalorier, og heraf er 7,26 g protein, 55,5 g fedt (heraf 6,3 g mættet fedt), 23,1 g kulhydrat og 18,3 g kostfibre.

De generelle daglige anbefalinger i energiprocent (E%) for protein, fedt og kulhydrater ligger på:

  • Protein: 15 (E%) (mellem 10-20 E%) ? 0,8 g/pr. kg kropsvægt
  • Fedt: 30 E% (25-35 E%) – mættet fedt max. 10 E%
  • Kulhydrat: 55 E% (50-60 E%)

Dertil skal energiindtaget også tænkes med, hvilket er meget varierende, fra person til person. Blandet andet afhænger energibehovet af alder, køn, aktivitetsniveau, kropsstørrelse og fysik. De gennemsnitslige daglige energibehov ligger på:

  • Børn i alderen 3-6, inaktive kvinder og ældre = 1600 kcal
  • Gennemsnitslig voksen = 2000 kcal
  • Større børn, teenagepiger, aktive kvinder og de fleste mænd = 2200 kcal
  • Teenage drenge og aktive mænd = 2800

Igen skal det pointeres, at ovenstående kun er et gennemsnit, over det daglige kaloriebehov.

Men, er avocado så sundt? Det var der vi kom fra, og JA!

Konklusionen for hvor meget avocado der er sundt i ens daglige kost, lyder derimod anderledes. Det vil nemlig lyde; at så frem du kan overholde de generelle anbefalinger om energifordelingerne indenfor protein, fedt og kulhydrat, i en varieret kost, samt overholde dit kaloriebehov, er det et sundt indtag!

Ovenstående konklusion gælder for alle fødevarer. For ligesom avocadoen kan blive usund i alt for store mængder, kan gulerødder, rugbrød, havregryn, æbler, kød osv. også. Det handler i store træk om, at variere kosten, så du får fedt, protein og kulhydrater fra forskellige kilder, og ikke kun én kilde.

Nu var jeg måske lidt tarvelig, at lave ovenstående udregninger for 3 avocadoer. Og da det nok er de færreste, der spiser tre avocadoer på en gang, så er nedenfor næringsstoffordelingen for 100 g spiselig avocado (én avocado vejer ca. 118 g – uden sten og skræl).

Én kommentar til “Er avocado egentlig sundt?”

  1. Jeg elsker avocado! Kunne spise 5 om dagen, men du har helt ret, det er alligevel for meget. Jeg elsker også tanken om at det jeg får ved at spise avocado. Antioxidanterne og alle de gode egenskaber de har. Da jeg for lidt siden læste at man kunne spise stenen, ja så blev jeg interesseret! For stenen indeholder op til 70% af alle avocadoens goder i form af A-O´er osv. Jeg blev nok lidt overrasket over smagen og tilberedningen. Jeg kunne ikke lade vær’ med at lave en video: https://www.youtube.com/watch?v=xn2QHM_b0rE

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *