Tortilla med kylling og hummus

Mættende smoothie

Hjemmelavede smoothies baseret på friske frugter, indeholder både vitaminer og en god smag. Dog tror jeg at de fleste kan nikke genkendende til, at smoothies ikke har den vilde mættende effekt. Hvilket hvis man tænker over det, giver god mening. For da frugterne er blendede, får vi ikke stimuleret tygningen, når vi drikker dem. Tygningen er en af de faktorer, der ellers giver en rigtig god mættende fornemmelse. Du kan læse mere om stimulationen af mæthed i mit indlæg Sulten eller lækkersulten?

En smoothie er kendt for at være en vitamin bombe, men det er måske lige at stramme den lidt. For ja, smoothies indeholder vitaminer fra frugterne, men det forholder sig sådan, at en stor mængde af vitaminerne går tabt, når man blender eller presser frugten. Det sker når frugten kommer i kontakt med ilt, hvilket sker når de blendes. Det kan her også ske, at antioxidanter bliver inaktive. Hvis du skal have det optimale vitaminindhold ud af dine frugter, kan det derfor anbefales at spise frugten som vi kender dem, nemlig rå.

Men, nogle gange skal det jo være lidt sjovere, og det er smoothies! Og ovenstående skal absolut ikke forstås, som at smoothies er et no go! Du skal ikke skræmmes væk, for hjemmelavede smoothies er sunde – du skal blot være opmærksom på, at de mætter mindre end hvis du spiser frugterne rå, og at du dermed kan få en tendens til, at øge dit energiindtag i løbet af dagen.

Og ja, jeg drikker smoothies (ofte faktisk) som supplement til morgenmaden. Og her blev jeg inspireret af min søde veninde, til en super frisk OG mættende smoothie. Hun tilsætter  blandt andet havregryn, hørfrø og diverse kerner, der stimulerer din tygning, og dermed mætter mere end den traditionelle smoothie. Samtidig vil denne smoothie også bidrage til at fiberindholdet i smoothien øges, da kernerne og frøene bidrager med både mineraler, fibre og gode fedtsyrer. Så det er jo ren win win.

Det du skal bruge:

  • ca. 1 x ½ cm knold ingefær (skrællet) (kan undlades)
  • 1 banan
  • en god håndfuld frosne jordbær
  • en lille håndfuld havregryn
  • diverse frø og kerner ? alt efter lyst og smag. Jeg bruger en lille håndfuld hørfrø, græskarkerner og solsikkekerner

Hvis du som jeg ikke har en stor og smart blender, der kan klare alt, så tør du kort jordbærrene op, så de kan blendes med resten af ingredienserne.

Herefter blendes alle ingredienserne, undtagen hørfrøene, sammen til en lidt klumpet masse. Til sidst blandes hørfrøene rundt i smoothien med en ske. Smoothien vil ikke være lind og fin, på grund af kernerne, men den smager udsøgt, og ingefæren giver den et super lækkert pift.

IMG_2971

   

Skriv en kommentar

  • Tine

    Hejsa, ville bare lige høre om der virkelig ikke skal noget vand eller juice i den smoothie???

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Tine,

      Jeg har ikke haft brugt noget vand/juice i den, men den har også en tyk konsistens. Hvis du synes det er for tykt kan du altid putte lidt væske i 🙂

      Mange hilsner
      Nadja

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tortilla med kylling og hummus