Mættende smoothie

Morgengrød med knækkede rugkerner

Grød er fantastisk (!), det er mættende, det er sundt og det giver mange assosiationer tilbage til barndommen. Grøden er skøn, fordi at du kan variere den, lige efter hvad du nu har i skabene. Grød laves ofte på gryn og vand, men kommer i alverdens varianter.

Grød baseret på fuldkornsgryn kategoriseres som god ernæring. Det er billigt, nærende og mættende på samme tid. Grød kan som nævnt varieres efter lyst med krydderier, tørrede frugter, kerner, nødder, kokosflager og frisk frugt, og derudover består et godt grødmåltid af fuldkornsgryn, flager, havregryn, skårne og knækkede hvede- og rugkerner, byggryn, rugmel og man kunne blive ved. For at få det højeste fiber, mineral- og vitaminsindhold i grøden, anbefales det, at man bruger fuldkorns gryn, flager og mel, da alle skaldelene indgår i produktet. Du kan læse mere omkring fuldkorn og kostfibre under mit indlæg det der med fuldkorn.

Da jeg var kørt lidt død i almindelig havregrød på vand, ville jeg kaste mig ud i en ny variant. Jeg måtte derfor rode skabene igennem, hvor jeg fandt nogle knækkede rugkerner. Kernerne blev da hurtigt sat i blød natten over, så de var udblødte og klar morgenen efter. Grøden mættede jeg med havregryn, mælk og skyr, og det resulterede i en rigtig  cremet morgengrød.
For at give grøden et ekstra vitamin boost, sørger jeg næsten altid for, at tilsætte noget frugt. Det giver en friskhed og en sprødhed, som sætter prikken over i’et. Grød kan meget hurtig blive lidt tør, eller kedelig i smagen, derfor er det at foretrække at tilsætte diverse af ens yndlingskrydderier, for at undgå at hælde en masse sukker ovenpå.

IMG_3223

Det du skal bruge:

  • ? dl knækkede rugkerner
  • ? dl havregryn
  • ca. 1 dl skyr
  • 1 dl mælk
  • 1 dl vand
  • kanel, vanilje, stødt ingefær – eller hvad du ønsker at bruge af krydderier til din grød
  • 1 æble
  • en lille håndfuld mandler
  • en lille håndfuld græskarkerner

Det du skal gøre:

  1. Aftenen før: sættes de knækkede rugkerner til at bløde op. Dette gøres ved, at hælde kogende vand over kernerne, og lad stå.
  2. Om morgenen starter du med at småkoge rugkernerne i 1 dl nyt vand, i ca. 10 minutter. Husk at rør i grøden jævnligt.
  3. Herefter tilsættes havregryn, mælk, skyr og krydderier.
  4. Grøden koger videre i ca. 5 minutter.
  5. Skær æblet ud, og kom ovenpå grøden sammen med andet ønsket topping.
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mættende smoothie