Chiagrød (køleskabsgrød)

Efter første konsultation hos altid-slank

Så er jeg igang! Og som lovet, kommer her en update, efter første besøg hos min kostvejleder.

Mine indledende tanker omkring kostforløbet kan i læse her. Samtidig vil jeg lige nævnte, at mit forløb også kan følges på Instagram @sunderehverdag. Og at i da også kan følge min kostvejleder Gitte på Instagram @altidslank.

Men igår gik det altså løs! Jeg var til den første konsultation, også kaldet den indledende samtale, hos min kostvejleder Gitte (altid-slank.dk). Konsultationen tog udgangspunkt i en kostdagbog jeg havde udfyldt, over de sidste 5 dages kost og motion. Derudover gennemgik vi kort en sundhedsprofil, som jeg også havde udfyldt hjemmefra. Her skulle jeg besvare en lang række spørgsmål omkring mit kredsløb, fordøjelse, smerter i led mm.

Efter en kort gennemgang af min kostdagbog fik jeg målt fedtprocent, basalstofskifte, muskelmasse og meget mere. Herudfra vurderede Gitte hvordan hun bedst kunne optimere min kost. Generelt fik jeg af vide, at jeg havde godt styr på kosten, men at der stadig er plads til god optimering. Vi aftalte derfor at jeg skulle have fokus på følgende:

  1. Bevidst spisning – spis når du spiser.
  2. Dobbelt op af det grønne
  3. Skru op for fedtstofferne igennem nødder, avocado og fisk
  4. Max 2 kopper sort te/kaffe om dagen

Både punkt 2 og 3 indleder til, at jeg skal have flere og større mellemmåltider ind i min dagligdag. I min kostdagbog havde jeg en dag noteret, en banan samt en halv avocado som mellemmåltid, og det synes Gitte var et rigtig godt mellemmåltid, problemet var så bare, at det var to mellemmåltider for mig den dag 😛 ups! Men det skal der rettes op på! Det betyder også, at jeg automatisk vil komme til at skrue ned for kulhydrat og protein i mine hovedmåltider. Protein og kulhydrat har ellers førhen været hovedbestandelene i mine store måltider, og det mener Gitte kan have en forklaring i mine manglende mellemmåltider.

Det betyder også, at jeg i alle mine måltider skal have, som Gitte siger “dobbelt op af det grønne” in mente. Det betyder at frugt og grønt skal fylde dobbelt så meget, end protein og kulhydrat. Samtidig med en masse frugt og grønt, skal jeg gerne spise flere af de gode fedtstoffer for eksempel igennem massere af nødder. Fedtstofferne er med til at skabe et stabilt blodsukker. Gitte er hverken nødde- eller frugtforskrækket, og det betyder altså også, at jeg må spise helt op til 70 g nødder og kerner hver dag! 😀 (Dét glæder jeg mig til)

De to andre punker jeg skal have fokus på, punkt 1 og 3, tror jeg bliver en lidt større udfordring. Jeg holder meget af Earl Gray te, og på det sidste har kaffen også sneget sig lidt ind på mig, men det skal jeg altså forsøge at maksimere til 2 kopper om dagen.
Og så skal jeg begynde at være mere til stede når jeg spiser, som Gitte siger “Spis når du spiser”. Det er egentlig ikke fordi, at jeg ikke allerede forsøger at nyde, og bruge god tid på hvert måltid. Men det er mere det, at telefonen, tv’et eller computeren, ofte får en del af min opmærksomhed imens jeg spiser. Så det skal der i hvert fald arbejdes på.

Jeg skal mødes med Gitte igen om små to uger, og jeg er godt nok spændt på, om der er sket ændringer på vægten. Mit mål er at øge muskelmassen og dermed også tage på i vægt. Men det betyder også at jeg skal være obs på de punkter jeg har fået med fra første vejledning.

IMG_3428

Indkøb efter første konsultation. Massere af grønt og nødder! Mange af varerne, er nogle jeg også hentede hjem fra supermarkederne før vejledningen, men nu skal der skrues op for mængderne.

IMG_3452

70 g mandler

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Chiagrød (køleskabsgrød)