Ærtepuré

Hvor sund er jeg egentlig?

For nogle uger siden, blev jeg spurgt af kostvejleder Gitte Høj Jørgensen (altid-slank.dk), om jeg kunne være interesseret i, at få lavet et kostforløb af hende, og derefter dele mine oplevelser med alle jer læsere på bloggen. Det kunne jeg da absolut ikke sige nej til!

Så imorgen går det løs, og jeg er virkelig spændt på, hvad Gittes dom bliver. De sidste 5 dage har jeg noteret alt ned, der er røget indenbors, af både mad og drikke. Derudover har jeg også skulle notere, om jeg har dyrket motion. Det skabte assosiationer tilbage til starten af min uddannelse. Her skulle vi også, igennem en kortere periode, notere alt mad og drikke ned, og herefter lave et sundhedstjek på vores egen kost. Dengang viste det sig, at jeg ifølge beregningerne, burde tabe kropsvægt ud fra den motion jeg dyrkede og hvad jeg spiste. Det er efterhånden halvandet år siden nu, og jeg har selv lavet store ændringer i min kost, så jeg er spændt på, om det også kan ses, eller om jeg stadig ’spiser for lidt’ (det ville nu komme bag på mig). 😛
Jeg er ikke startet på kostforløbet, for at tabe mig – tværtimod. Jeg tror alle ville have godt af, at få tjekket deres kost igennem af en professionel, for at se hvordan, man kan opnå en endnu sundere kost, baseret ud fra EGEN krop. Jeg håber på, at Gitte kan hjælpe mig med, at tage på, på en sund og fit måde. Selv kunne jeg godt ønske mig et resultat, hvor jeg har øget min muskelmasse.

Det er noget grænseoverskridende, at skulle veje alt hvad man spiser og derefter skrive det ned på et papir. Det gør pludselig, at man bliver konfronteret med de ekstra stykker chokolade der ryger ned om aftenen, som der normalt ikke er nogle der ser. Men det er også nødvendigt, da det er den mest optimale metode for, at få et klart billede af hvad man indtager igennem dagen. Det kan nemlig være rigtig svært at huske hvad man har spist, hvis man bare bliver spurgt. Men det er jo så heldigvis, også kun over en kortere periode – så det går lige an 😉

Gitte ejer altid-slank.dk, og er uddannet Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed fra Shur’s seminar – samme uddannelse som jeg selv er igang med. Hun har arbejdet med kostvejledning siden 2005, og har blandt andet skrevet bøgerne ?Detox nu!?, ?Bliv fri for appelsinhud? og ?Spis dig sund og rund ? en bog om fertilitetsfremmende kost for ham og hende?.

Gittes 7 kostråd – De 7 f’er

Vi kender efterhånden alle sammen sundhedsstyrelsens 10 kostråd, der er udviklet med henblik på, at fremme  folkesundheden i Danmark. Gitte har udarbejdet sine egne kostråd der lyder:

  1. Frugt og grønt
  2. Få mere vand
  3. Flere proteiner
  4. Fedtstoffer
  5. Flere motionstimer
  6. Færre kulhydrater
  7. Færre søde sager

Du kan selv fordybe dig mere i Gittes kostråd her. Du kan også følge Gitte på Instagram @altidslank. Jeg vil løbende opdatere bloggen med op- og nedture, mad, resultater og meget mere. Du kan også følge mit forløb i billeder på Instagram @sunderehverdag. Dermed håber jeg også, at det kan give et godt billede af, hvordan et kostforløb kan foregå 🙂

Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55
   

Skriv en kommentar

  • Mie

    Ej, hvor bliver det spændende at følge dine oplevelser smukke! Glæder mig til at læse om det ;-))

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ærtepuré