Mandelmælk

3. besøg hos altid-slank

Nerverne sad udenpå tøjet, da jeg denne gang skulle mødes med min kostvejleder Gitte (altid-slank.dk). Og det skyldtes at jeg den sidste uges tid, har haft problemer med en vidsdomstand, og er røget på penicilin grundet betændelse. Det har betydet at jeg har haft en mindre nedsættelse af min appetit, da jeg ved hver og hveranden bid har tygget mig i kinden pga. hævelse. Det har også betydet at jeg har haft en fast date med min dyne og sofa, på grund af manglende energi. Så jeg var meget nervøs for, hvilken dom vægten idag ville komme med, og den var desværre lidt som forventet.

Til sidste konsultation havde jeg taget 500 g fedt på, og jeg var så glad. Du kan læse mere om min sidste konsultation hod Gitte her. Det betød nemlig, at mine anstrengelser med den nye kost havde givet pote. Men denne gang havde jeg desværre tabt noget fedtmasse igen, og derimod taget væske på. Dette fortalte Gitte mig, i høj grad kunne skyldes penicillinen, da penicilin kan medføre at vi ophober væske i kroppen. Og da jeg desværre har haft en nedsættelse af min appetit grundet penicilin og ømhed, har det resulteret i at min meget høje forbrænding har tæret af fedtdepoterne. Hm, det var jo ikke meningen. Men det positive er, at jeg imorgen er færdig med min penicilin, at jeg ikke har ondt i tanden længere og at jeg dermed er Back on track!

Jeg ved heldigvis hvad der skal til, for at øge fedtprocenten igen, men jeg ønsker også brændende snart, at der sker noget med den muskelmasse – og det er også dér, der nu rigtig skal sættes ind. Gitte regnede lyn-hurtigt mit daglige proteinbehov ud, hvilket ligger på 44 g. Det er individuelt hvor meget protein vi har brug for, men en tommelfingerregel er, at vi har behov for 0,8 g protein pr. kg kropsvægt. Dertil fortæller Gitte også, at det ikke er nødvendigt at indtage flere proteiner end kroppen har behov for, da der er en begrænsning for, hvor mange proteiner kroppen kan omsætte. Overskydende protein vil da enten udskilles igennem urinen, eller ophobes som fedt. Det der er vigtigt at have fokus på med proteinerne er, at få den rette mængde kroppen har behov for og fra de rette kilder, især når man som jeg, ønsker at tage på i vægt.

De der proteiner

IMG_3973

Protein-land

Gitte og jeg havde en rigtig god snak om proteiner og de (efterhånden meget brugte og populære) proteinshakes og proteinbarer. Efter kyndig vejledning af Gitte samt min egen personlige holdning, bestræber jeg mig på, at få mine proteiner igennem naturlige kilder så som kød, bønner, mandler, æg, skyr og andre mejeriprodukter. Dette gør jeg for at undgå at der ophober sig unødigt væske i kroppen. Jeg vil da gerne indrømme, at tanken om at begynde på proteinshakes og -barer har fristet og strejfet mig, fordi man ofte kan opnå synlige resultater hurtigere. Dette skyldes stoffet kreatin, der er at finde i mange proteintilskud, stoffet har en væskebindende effekt, der vil medføre at musklerne vil synes større. Men efter at have tænkt mig om to gange, synes jeg, at det er langt mere attraktivt for mig, at kunne dække mit proteinbehov igennem kosten og ikke tilskud. Dette vil jeg gerne begrunde. For jeg synes, at det er helt i orden, hvis man gerne vil fremhæve sine muskler ved brug af proteinrige shakes og barer, især hvis man ønsker at stille op til konkurrence eller lignende. Det jeg synes der er vigtigt er, at man er kritisk overfor kvaliteten af produkterne man køber, da mange er fyldt med en stor mængde sukker og tilsætningsstoffer. Men grunden til, at jeg som en helt almindelig studerende der blot vil øge min vægt på en sund måde, så ikke vil gøre brug af  proteintilskud, er fordi jeg ikke finder det nødvendigt for min fremgang. Det er utroligt nemt at få dækket et proteinbehov på 44 g, og derfor finder jeg det unødvendigt at benytte mig af proteinbarer og -shakes.

Og det er virkelig ikke meget der skal til, for at dække et behov på de 44 g protein. 100 g skyr, 70 g mandler og 100 g kylling, er alt der skal til. Derfor (!) elsker vi mandler. Mandler er ikke blot fyldt med en masse sund fedt, de er også fyldt med en god portion proteiner, nemlig 20 g protein pr. 100 g, og topper dermed alle andre nødder med deres høje proteinindhold. Det er selvfølgelig især vigtigt, at kroppen får gode næringsstoffer og proteiner efter træning. Derfor har jeg også kastet mig ud i min egen protein shake, som du kan finde her. Shaken er super lækker og et ideelt alternativ til de sukkerholdige shakes man kan købe i fitnesscentret.

Jeg skal mødes med Gitte igen om 3-5 uger, og er spændt på at se, hvad jeg kan ændre og optimere på den tid. Gitte foreslog at der denne gang gik lidt længere tid, for at vi forhåbentlig rigtig kan se fremskridt, så det håber jeg på at vi kan! 😀

Husk at du løbende kan følge mig og min hverdag på Instagram @sunderehverdag. Her kan du også følge Gitte @altidslank, og finde inspiration til nye opskrifter og meget mere.

Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55
   

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mandelmælk