Banan/chokolade milkshake

5. tips mod sygdom og dårlig samvittighed

Hoste, ondt i halsen, hovedpine, mavekramper, snottet næse og jeg kunne blive ved. Sygdom er noget vi alle kender til og hader, især når vi forsøger at følge en sund livsstil. Det betyder også, at alt for mange af os får skyldfølelse grundet manglende træning, arbejde, studie og sund kost når vi er syge, og dermed ignorerer kroppens signaler alt for tidligt, og fortsætter hverdagen og træningen.

Men hvorfor opstår denne ’skyldfølelse’ (som jeg vil tillade mig at kalde det)? Og hvorfor giver så mange efter?
Personligt har jeg selv oplevet denne følelse mange gange, og har alt for ofte vendt tilbage til hverdagen og træningen igen, selvom min krop havde bedst af at ligge i sengen. Og jeg fortryder da også gang på gang, fordi det giver bagslag, og jeg må starte forfra med sygedagene i sengen. Derfor har jeg indset, at jeg altså må lade hverdag være hverdag, og sygdom være sygdom, og rette min adfærd efter hvad min krop har brug for, også selvom det så betyder at sociale arrangementer, træning og kosten ikke overholdes 100%. Det er så utrolig vigtigt – og det kan ikke pointeres nok gange – at man lytter til sin krop og dens behov. Kort sagt, siger din krop fra, må du også sige fra, og overholder du dette, vil skyldfølelsen også forsvinde helt af sig selv, og for at opretholde en sund krop, er det vigtigt at lytte til den og give plads til, at den kan bruge energien korrekt, nemlig på at gøre dig rask.

Grunden til, at jeg synes det er vigtigt at tage dette emne op, er fordi jeg alt for tit ser piger som drenge, der får en dårlig smag i munden af, at ligge i sengen grundet en influenza eller lignende. Og ja, jeg har som sagt selv været en af dem, men det er jeg ikke længere, og det er ene og alene på grund af, at jeg har indset og følt hvor vigtigt det er for kroppen, at bruge sin energi de rigtige steder.

Derfor vil jeg også gerne give 5 tips til, hvordan du kan komme igennem sygdomsperioden uden skyldfølelsen skal stige dig til hovedet:

  1. Sov, hvil og sov så lidt mere: Det er vigtigt at kroppen får ro til at fjerne alt sygdom, og det gør den bedst ved, at man holder sig under dynen. Dertil kan det dog være en rigtig øv-ting, hvis man bliver liggende i sin seng hele dagen, jeg vil derfor råde til, at man indlogerer sig på sofaen, for at man ikke føler man er lænket til sengen både dag og nat.
  2. Få vitaminer og mad nok: Lige så vigtigt som det er for kroppen at få hvilke, er det at få tilført gode vitaminer fra frugt og grønt, som kroppen kan styrke sig med. Prøv eventuelt at lave lækre smoothies der også ofte kan være lidt lettere at få ned, end frisk frugt, i sygdomsperioden. Ingefær er også superfoods mod sygdom, prøv eventuelt min ingefær juice og tilfør lidt citron og honning. Det er vigtigt at kredse lidt om sig selv når man er syg, og derfor kan denne banan/chokolade milkshake også være rigtig lækker at hapse i sig, når man er syg, eller denne protein shake. De to shakes er begge velegnede i en sygdomsperiode med nedsat appetit, da de er fulde af gode næringsstoffer, og kan være lækre og lettere at få indenbors.
  3. Frisk luft: Endnu et betydningsfuldt punkt når sygdommen rammer er frisk luft. Det kan hjælpe med at klare hovedet, og give lidt fornyet energi til kroppen. Gå en kort tur, eller luft ud regelmæssigt, og det vil helt sikkert gøre lette hovedet og den tunge fornemmelse som vi ofte også rammes af.
  4. Lad arbejde være arbejde: Fokuser på at blive rask, og ikke på hvad der ligger på skrivebordet på arbejdet. Det er vigtigt ikke at stresse kroppen rask, for dette vil give tilbageslag på den lange sigt. Igen kreds om dig selv for, at få tankerne væk fra studiet og skrivebordet. Sæt eventuelt yndlingserien/-filmen på, lav en god kop te, lig telefonen langt væk (eller endnu bedre, sluk den), og bare put dig godt ind i dynen.
  5. Én dag ude af sengen:  er et punkt jeg selv er vokset op med, og som kan være et rigtig godt holdepunkt når sygdommen rammer. Pointen er, at man skal have en dag derhjemme, hvor man er frisk nok til at være ude af sengen hele dagen, inden man starter hverdagen op igen. Det kan godt føles som en spilddag – men det vil sikre dig, at du ikke kommer for hurtigt afsted, og ligeså hurtigt ender tilbage i sengen, og må starte forfra.

Min pointe med dette indlæg er, at slå et slag for at det er vigtigt, at ligge i sengen, spise lige hvad man vil, glemme arbejdsopgaverne for en stund, lade lektier være lektier og skippe træningen når sygdommen rammer. Det betaler sig i længden, at acceptere man er syg, og give sig selv de dage i sengen der er behov for – også selvom det er kedeligt i længden.

Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Banan/chokolade milkshake