4. konsultation hos altid-slank

marts 20, 2014 2 Af Sunderehverdag

IMG_4521

I onsdags var jeg til min 4. konsultation hos min kostvejleder Gitte (altid-slank.dk). Det var en konsultation jeg virkelig havde brug for, fordi at jeg efter en længere periode ikke har kunne overholde hverken kosten eller motionen til punkt og prikke. Det skyldes en dum visdomstand der skulle fjernes, hvorefter jeg så har måtte thy til skånekost. Men den sidste halvanden uge har jeg været tilbage på rette spor, og efter en god snak med Gitte, gav det mig min motivation tilbage + en masse ekstra motivation oven i hatten.

Der var særligt ét punkt Gitte og jeg (igen) talte en del om, og det er udfordringen i en høj forbrænding når man ønsker at tage på i vægt. Mange vil måske sammenfatte en høj forbrænding med et luksusproblem, men sådan ser jeg ikke på det – i hvert fald ikke lige for tiden. Det er helt klart en stor fordel, hvis man ønsker at tabe sig, men da mit mål, er det stik modsatte, er det en større udfordring end det er en styrke.
Det betyder også, at vi fylder godt på med alle de energigivende kilder, for at min krop får en masse god energi at tage af. Min kost består derfor nu af langt flere kulhydrater, proteiner og fedt hvor vi særligt har fokus på de sunde fedtstoffer.

Umiddelbart tror jeg at mange tænker tanken “hvorfor spiser du ikke bare en liter is, og så er den ged barberet?”. Og jeg kan tildels godt forstå tanken. Problematikken ligger i, at jeg ikke kun ønsker at tage på, men jeg ønsker også at gøre det på en sund måde. Fylder jeg kroppen med en masse sukker og mættet fedt, vil jeg måske nok tage en masse på, men min krops sundhed, vil til gengæld ikke kunne følge med. Jeg vil gerne gøre det stjerneklart, at om du er tyk eller tynd, så er det aldrig sundt for kroppen at indtage for store mængder sukker og mættet fedt.

Fortaler for de sunde fedtstoffer

“Der findes forskellige typer af fedtsyrer. De gode, som er de umættede, kan vi skam ikke undvære. De styrker nemlig både vore celler, hjerne, immunforsvar, og så indgår de i produktionen af vigtige hormoner.”

– Gitte

Siden jeg startede hos Gitte, har jeg skruet helt vildt op for de sunde fedtstoffer, og jeg har virkelig fået øjnene op for, hvor meget de gavner kroppen. Du kan læse mere om mit første møde med Gitte og de mange sunde fedtstoffer under mit indlæg efter første konsultation hos altid-slank. Ikke nok med at hår, hud og negle styrkes, oplever jeg et mere stabilt blodsukker, en bedre mæthedsfornemmelse og en øget energi. Derfor er jeg også fortaler for de sunde fedtstoffer, og ved at de kan være gavnlige i forbindelse med en vægtøgning såvel som et vægttab.

Fedt feder, men hvis man ikke er vant til, at få masser af sunde fedtstoffer, så vil et øget indtag sætte gang i forbrændingen, og derfor er de sunde fedtstoffer også effektive når du ønsker at tabe dig. I forbindelse med mit forløb, så anbefaler Gitte mig langt flere fedtstoffer end hun normalt ville i anbefale folk der ønsker at tabe sig. Jeg spiser derfor 3-4 spsk olie, 1-2 avocadoer og 70-100 g nødder/kerner pr. dag.
Og apropos olie, så har jeg indtil videre spist hørfrøolie dagligt, som du kan læse mere om i mit indlæg anmeldelse af hørfrøolie. Jeg har været rigtig glad for hørfrøolien, men jeg synes, at jeg ville tage skridtet videre, og forsøge mig med den meget populære MK olie. Om et par uger, vil jeg derfor dele mine erfaringer med MK olien, med jer her på bloggen. Men indtil da kan du læse meget mere om MK olien på Gittes hjemmeside lige her.

Jeg håber, at jeg har fået slået et slag for de sunde fedtstoffer, men har du alligevel ikke helt fået nok, så kan du læse meget mere om hvad Gitte siger om de sunde fedtsyrer lige her.

Gitte og jeg skal mødes igen om en lille måneds tid, og jeg glæder mig allerede helt vildt. Husk at du også kan følge min hverdag på instagram @sunderehverdag og her kan du også følge Gitte @altidslank og hendes hverdag.