Fra interesse til studie

4. konsultation hos altid-slank

IMG_4521

I onsdags var jeg til min 4. konsultation hos min kostvejleder Gitte (altid-slank.dk). Det var en konsultation jeg virkelig havde brug for, fordi at jeg efter en længere periode ikke har kunne overholde hverken kosten eller motionen til punkt og prikke. Det skyldes en dum visdomstand der skulle fjernes, hvorefter jeg så har måtte thy til skånekost. Men den sidste halvanden uge har jeg været tilbage på rette spor, og efter en god snak med Gitte, gav det mig min motivation tilbage + en masse ekstra motivation oven i hatten.

Der var særligt ét punkt Gitte og jeg (igen) talte en del om, og det er udfordringen i en høj forbrænding når man ønsker at tage på i vægt. Mange vil måske sammenfatte en høj forbrænding med et luksusproblem, men sådan ser jeg ikke på det – i hvert fald ikke lige for tiden. Det er helt klart en stor fordel, hvis man ønsker at tabe sig, men da mit mål, er det stik modsatte, er det en større udfordring end det er en styrke.
Det betyder også, at vi fylder godt på med alle de energigivende kilder, for at min krop får en masse god energi at tage af. Min kost består derfor nu af langt flere kulhydrater, proteiner og fedt hvor vi særligt har fokus på de sunde fedtstoffer.

Umiddelbart tror jeg at mange tænker tanken “hvorfor spiser du ikke bare en liter is, og så er den ged barberet?”. Og jeg kan tildels godt forstå tanken. Problematikken ligger i, at jeg ikke kun ønsker at tage på, men jeg ønsker også at gøre det på en sund måde. Fylder jeg kroppen med en masse sukker og mættet fedt, vil jeg måske nok tage en masse på, men min krops sundhed, vil til gengæld ikke kunne følge med. Jeg vil gerne gøre det stjerneklart, at om du er tyk eller tynd, så er det aldrig sundt for kroppen at indtage for store mængder sukker og mættet fedt.

Fortaler for de sunde fedtstoffer

“Der findes forskellige typer af fedtsyrer. De gode, som er de umættede, kan vi skam ikke undvære. De styrker nemlig både vore celler, hjerne, immunforsvar, og så indgår de i produktionen af vigtige hormoner.”

– Gitte

Siden jeg startede hos Gitte, har jeg skruet helt vildt op for de sunde fedtstoffer, og jeg har virkelig fået øjnene op for, hvor meget de gavner kroppen. Du kan læse mere om mit første møde med Gitte og de mange sunde fedtstoffer under mit indlæg efter første konsultation hos altid-slank. Ikke nok med at hår, hud og negle styrkes, oplever jeg et mere stabilt blodsukker, en bedre mæthedsfornemmelse og en øget energi. Derfor er jeg også fortaler for de sunde fedtstoffer, og ved at de kan være gavnlige i forbindelse med en vægtøgning såvel som et vægttab.

Fedt feder, men hvis man ikke er vant til, at få masser af sunde fedtstoffer, så vil et øget indtag sætte gang i forbrændingen, og derfor er de sunde fedtstoffer også effektive når du ønsker at tabe dig. I forbindelse med mit forløb, så anbefaler Gitte mig langt flere fedtstoffer end hun normalt ville i anbefale folk der ønsker at tabe sig. Jeg spiser derfor 3-4 spsk olie, 1-2 avocadoer og 70-100 g nødder/kerner pr. dag.
Og apropos olie, så har jeg indtil videre spist hørfrøolie dagligt, som du kan læse mere om i mit indlæg anmeldelse af hørfrøolie. Jeg har været rigtig glad for hørfrøolien, men jeg synes, at jeg ville tage skridtet videre, og forsøge mig med den meget populære MK olie. Om et par uger, vil jeg derfor dele mine erfaringer med MK olien, med jer her på bloggen. Men indtil da kan du læse meget mere om MK olien på Gittes hjemmeside lige her.

Jeg håber, at jeg har fået slået et slag for de sunde fedtstoffer, men har du alligevel ikke helt fået nok, så kan du læse meget mere om hvad Gitte siger om de sunde fedtsyrer lige her.

Gitte og jeg skal mødes igen om en lille måneds tid, og jeg glæder mig allerede helt vildt. Husk at du også kan følge min hverdag på instagram @sunderehverdag og her kan du også følge Gitte @altidslank og hendes hverdag.

nadja_signatur
Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her
   

2 kommentarer

  • Ivan Riener

    Hej Nadja! flot projekt du har skabt dig 🙂
    Jeg synes heller ikke det lyder til der er noget galt med dig!
    Hvad er det du gerne vil opnå? Større muskefylde?
    Det lyder som nogle abnorme mængder fedt der vil forhindre din krop i at fungere optimalt og give både mental og fysisk træthed. Derudover kan du opleve lugt-gener fordi kroppen skyder en masse affaldsstoffer ud gennem huden,..

    De store mængder vil ifølge teorien og i praktiske eksperiementer også forstyrre din insulin balance og dermed rode med dine energi niveauer – ikke det man ønsker sig for at kunne yde optimalt!

    Min holdning til olier i fri form er at det er unaturligt og ikke giver noget det naturlige indhold i frugt og grønt mm kan give.. Til gengæld koster det penge 😉

    Hvis du vil have din krop til at yde og bygge op vil jeg anbefale at skrue op for de naturlige kulhydrater i form af primært frugt og grønt og ikke mere end en halv avocado pr dag.. Og så masser af god søvn..

    En klog gut sagde en gang at kost til mennesker er den samme om du vil tabe dig, tage på eller stå stille – det handler blot om mængden.

    Held og lykke med projektet 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Ivan,

      Tak skal du have. Det jeg ønsker at opnå med kostvejledningen er både øget muskelmasse og en højere fedtprocent – derfor de mange fedtsyrer 🙂

      Jeg tror det er meget forskelligt hvordan vores krop reagerer på en ændret kost, og derfor er det også vigtigt altid at lytte efter hvad den siger til ændrede kostvaner. For mig har jeg kun haft stor glæde af den høje mængde fedt, og har blandt andet opnået et øget energiniveau og en flottere hud efter jeg er begyndt at spise langt mere fedt i form af nødder, avokado og olie. Olien jeg tager er der rigtig mange der har haft en positiv oplevelse med, da den blandt andet giver energi og skaber en balance i hormonerne. Samtidig med at den giver huden en flottere og sundere glød.

      Du har selvfølgelig ret i, at de naturlige kulhydrater skal fylde en hel del, og netop her fokuserer jeg på min kostvejleders kostråd “dobbelt op af det grønne til hvert måltid”. Så massere af frugter og grøntsager dagligt! 🙂

      For at undgå et for højt udsving i blodsukkeret netop af det høje indtag af blandt andet frugt, spiser jeg gerne nogle af de sunde fedtstoffer (for eksempel fra nødder) i samspil med frugten, da fedtsyrerne er med til at stabilisere blodsukkeret og undgå et fald i energiniveauet.

      Det er helt sikkert, at kosten ofte er meget lig hinanden om man ønsker at tabe sig eller tage på i vægt, derfor kan nødder og de sunde fedtsyrer også være optimale til et vægttab, men som du skriver, handler det selvfølgelig om mængderne.

      Jeg mener personligt at det vigtigste er, at man lytter til sin krop og spiser efter hvad den fortæller dig er rigtigt 🙂

      Mange hilsner
      Nadja

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fra interesse til studie