Usund sundhed?

Afrunding på kostforløbet hos altid-slank

10264773_10202758819188361_686573581_n

Idag har jeg været på endnu et besøg hos Gitte (altid-slank.dk). Jeg vil gerne indrømme, at der denne gang var ekstra sommerfugle i maven, og at jeg følte at jeg skulle til eksamen – hvor vægten var min censor, der skulle fortælle mig, om mine anstrengelser havde båret frugt.

Som nogle af jer måske har fulgt med i, har jeg siden januar været igennem et kostforløb hos Gitte. Mit mål med vejledningen, har været at tage på i vægt, her både fedt- og muskelmasse. Jeg vil gerne her pointere, at jeg hverken er undervægtig eller sygeligt tynd. Ønsket om at stige i vægt, har været på baggrund af især at stige i muskelmasse. Inden forløbet startede, havde jeg ingen ide om at mit kalorieregnskab egentlig var i minus. Det kom derfor meget bag på mig, da de reelle tal kom på bordet første gang, da jeg egentlig synes at jeg spiste rigtig godt. Det der alligevel gjorde at mit kalorieindtag var lavere end mit kalorieforbrug, skyldes at jeg har en høj forbrænding. Det er derfor også det, der har været den største udfordring, igennem forløbet.

Tilbage til min eksamen, for igennem vejledningen hos Gitte, har min vægt haft det symptom der kaldes for yoyo-vægten. Nu tyder det dog på, at vægten endelig er på vej den rigtige vej. Samlet set har jeg igennem forløbet øget min muskel- og fedtmasse og mindsket min procentvise TBW (total body water) og er derfor en meget glad pige 😀

Men det er kun de målbare resultater. Derudover føler jeg også at jeg har fået meget mere energi igennem hele dagen og at jeg kan se positive ændringer på både min krop og hud. Min hud er blevet meget blødere, især efter at jeg begyndte at spise hørfrøolie, som senere hen har ændret sig til at være MK olie.

En kort opsummering af mine kost- og motionsændringer. Jeg har fået mange flere sunde fedtsyrer ind i min kost, især fra avocado, nødder og MK olie. Derudover er jeg begyndt at spise meget mere frugt og grønt end jeg har gjort førhen. Jeg er også begyndt at spise flere og større mellemmåltider, som ofte består af 10-15 g nødder, hjemmebagte boller, roo’bar og så en masse frugt og grønt sammen med. Chokoladen som jeg spiser dagligt, har vist sig ikke at være noget problem, hvilket jeg er rigtig glad for, for den ville jeg have svært ved at undvære 😛 . Min motion er ændret til at være langt mere styrketræning, hvor jeg stadig arbejder med at få mere vægt på. Efter træningen drikker jeg en hjemmelavet proteinshake, for at lade musklerne få den næring de har brug for til også at kunne restituere optimalt. Jeg troede lidt, at når jeg skulle tage på i vægt, så var det slut med mine lange løbeture. Men sådan var det ikke. Gitte er stærkt tilhænger af, at man ikke skal ændre på gode vaner, som en løbetur er. Men det jeg skal fokusere på når jeg skal løbe er, at få fyldt mine energidepoter godt op efter løbeturen, og sørge for at min krop har god energi at arbejde med under selve turen også.

Forløbet med Gitte har været fantastisk, og det har for mig, været en øjenåbner for, at det ikke kun er folk der ønsker at tabe sig, der kan have glæde af et forløb hos en kostvejleder. Jeg tror at rigtig mange ville kunne få en masse ud af, at få en snak med en vejleder som Gitte, om sine kost- og motionsvaner. Det kan være rigtig svært for en selv, at tage et objektivt kig på sine egne vaner, og at Gitte har kunne fortælle mig hvad der er godt og skidt for netop mig og min krop, har virkelig givet mig mange nye redskaber til, hvordan jeg kan ændre mine vaner til det bedre.

Gitte og jeg afrundede dagens konsultation, med en aftale om at give jer læsere en mulighed for at få rabat på et forløb, lignende det jeg har været igennem. Der vil selvfølgelig tages udgangspunkt i netop dine ønsker. Forløbet hedder Slank dig nu, og du kan læse meget mere om forløbet lige her.

Forløbets normalpris er 1900 kr men ved at oplyse rabatkoden sunderehverdag når du bestiller hos Gitte, vil du kunne få forløbet til en pris på 1500 kr.

Tilbuddet er gældende indtil 5 maj 2014, og du skal altså købe Slank dig nu inden denne dato hvis du ønsker kuponkoden. Herefter vil du aftale med Gitte hvornår konsultationerne starter.

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her

2 kommentarer

  • Camilla

    Først: virkelig spændende at følge dit forløb, og især dejligt at få lidt fokus på vægtøgning og ikke kun vægttab 🙂 Super sejt du deler dette med os, da det er en lidt atypisk situation i forhold til så mange andre sundhed/fitness blog, hvor der er meget fokus på vægttab.
    Jeg er selv i samme situation som dig – med dette mener jeg, at der skal nogle kg på kroppen, så for mig er du en kæmpe inspiration.
    Derudover har jeg lige et spørgsmål til dit forløb: Er det sådan du har lyst til at dele hvor meget din vægt, fedtprocent og muskelmasse er steget/faldet over disse måneder? Ikke at du skal dele hvad du vejer, hvad din fedtprocent og muskelmasse er, men blot skrive hvor meget det er steget/faldet, da jeg synes det ville være interessant at se hvor meget vægten stiger, i takt med man får mere muskelmasse mm 🙂 ?

    Bliv ved med din fantastiske måde at blogge på ! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Camilla,

      Tusind tak for din kommentar. Jeg er rigtig glad for, at du kan finde lidt inspiration i mine indlæg.

      Jeg ville gerne dele mine tal herinde, hvis jeg mente at andre i samme situation kunne have nytte af dem. Dog er vores kroppe hver og en forskellige, og selvom jeg er steget en vis procentdel i vægt, muskel- og fedtmasse, så ville chancen for at andre kunne få samme resultat, ved at følge samme principper, stort set lig nul. Stigningen afhænger selvfølgelig af kosten og træningen, men vores individuelle anatomi og fysiologi spiller også en kæmpe rolle. Jeg håber du forstår 🙂

      Men da du skriver, at du selv står i samme situation, kan jeg, uden at kende din krop, give dig nogle få tips som virkelig har hjulpet mig:

      1) hvis du træner, sørg for at indtag energi forholdsvis hurtigt efter din træning. Jeg gør det som sagt igennem min protein-shake (du kan finde opskriften her på bloggen). Dog er det vigtigt, at du relativ kort tid efter træning, også får en ordentlig portion rigtig mad.
      2) Spis store mellemmåltider, 1/2 avokado og en håndfuld nødder, en roo’bar/rawbar, massere frugt og grønt. Husk at frugt og grønt fylder meget, men der er relativ få kalorier i, så spis gerne nødder og tørret frugt til.
      3) Flere kulhydrater har også hjulpet mig. Jeg elsker kulhydrater, og spiser gerne en bolle sammen med min frugt og nødder om formiddagen. En rugbrøds-sandwich til frokost med laks, philedelphia og avokado osv.

      Held og lykke og igen, tak for de fine ord 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Usund sundhed?