Bagt squash med kødsovs

Fif til en bikiniklar mave

10334399_10202906309915537_7042095809407991217_n

Sommeren er godt på vej, hvilket betyder, at mange er i fuld gang med at få tonet kroppen, så den er perfekt til solbadning, strand og bikini. Bikinikroppens helt store fokus er maven, og mange kæmper med, at få det sidste mavefedt væk inden strandsæsonen sætter ind. Derfor har jeg i dette indlæg, lagt fokus på et par fif, der kan hjælpe dig på vejen til en smækker og sund bikinimave. Men, inden du læser videre, vil jeg gerne bekæmpe en myte. For en bikiniklar mave er ikke lig med en flad mave (!), og derfor vil jeg gerne have, at der bliver lagt ekstra fokus på især det sidste punkt i indlægget, nemlig – Elsk dine former. For nej, det er ikke sundt at have for meget fedt lagret omkring maven, men det er heller ikke sundt, at stile mod urealistiske målsætninger, bare fordi vi er vokset op med en Barbie som forbillede.

Jeg giver en high five til de kvinder, der vil bekæmpe mavefedtet for sundhedens skyld, og ikke for Barbie-idealet. For hvorfor er det egentlig, at det kun er op til bikinisæsonen at vi fokuserer på en sund og fladere mave? Det spørgsmål vil jeg lade stå åbent, og håber du vil tage nedenstående fif med dig, året rundt 😉

Fedt bekæmper fedt

Det bedste våben, i kampen mod mavefedtet, er fedt, men selvfølgelig ikke hvilken som helst form for fedt. Mættet fedt, som fortrinsvist findes i rødt kød og fede mejeriprodukter, er det der omtales som “ondt fedt”. Vi har alle brug for mættet fedt, men i begrænsede mængder, og mættet fedt bør kun udgøre ca. 10 energiprocent af det daglige fedtindtag.

Det er altså de umættede fedtsyrer du skal gå efter, og her særligt de enkeltumættede fedtsyrer. Enkeltumættede fedtsyrer er kendt for at have en positiv indvirkning på kolesteroltallet, samt være en hjælpende faktor når det handler om at smide mavefedtet. Avocado, nødder, oliven og olivenolie samt fede fisk som laks, makrel og sild er gode kilder til de sunde fedtsyrer.

Drop sukkeret

Kage, is, slik og sodavand er dine værste fjender hvis du ønsker en fladere mave, da de indeholder store mængder sukker. Sukkeret er med til at lagre fedt på kroppen, og det er derfor vigtigt at skippe det raffinerede sukker, hvis du ønsker at tabe mavefedtet inden sommer.

Træn

Regelmæssig motion er med til at sætte din basalforbrænding op, samt forbrænde det overflødige kropsfedt.

Konditionstræning forbrænder massere af kalorier, som vil gøre fedtdepoterne på kroppen mindre. Maveområdet er ofte et af de steder, hvor vi har en tendens til at lagre mere fedt, og dette fedtdepot vil da også mindskes. Konditionstræning er samtidig med til at skabe overskud og energi, hvilket kan medvirke til at styrke din motivation.

Ved styrketræning af mavemuskulaturen kan du opnå store resultater på maven. Musklernes størrelse øges når de trænes, og det samme vil ske for mavemusklerne. Det hjælper altså både til at forbrænde mavefedtet samt gør muskulaturen mere fremtræden og strammer maven op.

Du opnår de bedste resultater, igennem en kombination af ovenstående to træningsformer.

Nyd dine måltider

Rigtig mange af os, kender til følelsen af at være oppustede, hvilket kan minimere lysten til at hoppe i bikinien. En måde at komme den oppustede mave til livs på, er blandt andet ved at fokusere at nyde maden, i stedet for at kaste den i os.

Bevidst spisning har flere positive effekter med sig. For det første sørger du for, at være til stede når du spiser, hvilket gør, at du også bliver opmærksom på hvornår du er mæt. På den måde undgår du at overspise, og undgår dermed også at få en oppustet og tung mave som tak. For det andet hjælper bevidst spisning kroppen til, at optage næringsstofferne bedre. Når du tygger maden, vil du nedbryde den til mindre dele, som gør at vitaminer og mineraler er lettere for kroppen at optage. Hvis maden synkes i store klumper, vil det medføre at maden ikke nedbrydes ordenligt, og kroppen vil derfor senere hen hungre efter mere mad, fordi den føler sig snydt for vigtige næringsstoffer. I forlængelse af det, hjælper den bevidste spisning til, at tarmsystemet og fordøjelsen vil fungere optimalt, som vil hjælpe mod den oppustede mave.

Elsk dine former

Det her punkt er mit yndlings, for jeg tror rigtig mange ville kunne få en bikiniklar mave på nul komma fem, hvis de starter med at elske deres fantastiske kvindelige mave. Det handler ikke om at have den fladeste og mest muskuløse mave, men derimod om at elske den mave man har – om der er 5 kilo for meget på, eller ej. Rigtig mange har nemlig en super fin mave, men sætter alligevel urealistiske målsætninger op for sig selv og bikinisæsonen. Det er godt at være selvkritisk, men det er bedre at være det på en realistisk måde. Samtidig skal vi også stoppe med, at sammenligne os med hende der ligger i den ultra lækre bikini ved siden af. Den eneste du kan og skal sammenligne dig med, er dig selv og dine egne fremskridt 🙂

Så alle smækre kvinder derude, i alle størrelser og alle former, skal sommeren 2014 ikke være den, hvor vi alle bærer bikinien, og formerne med stolthed?

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her

3 kommentarer

  • Julie

    Hej Nadja!
    Jeg vil starte med at sige at jeg synes det er et super godt indlæg med nogle fantastisk gode pointer – især den sidste, som du også selv påpeger 🙂
    Jeg vil dog lige høre om det ikke er vigtigt at pointere, i forhold til vejen til at tabe sig på maven, vigtigheden af at ligge i energi underskud? Man kan vel lave maveøvelser fra nu af og så til jul, men hvis man ikke ligger i kalorieunderskud, vil man ikke få den flade mave at se. Derudover er punkttræning desværre ikke realistisk – jeg vil lige referere til Trine Theodora, som faktisk netop har skrevet et super relevant indlæg i forhold til denne problematik.
    http://trinetheodora.dk/?p=1239

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Julie,

      Tak for din kommentar 🙂

      Jo du har ret i, at et energiunderskud har en stor betydning for at smide det overflødige mavefedt. Det handler om at spise den rigtige kost, og øge forbrændingen, og så vil resultaterne komme deraf.
      Nu har jeg ikke læst Trines indlæg – men er helt enig i at punkttræning ikke er realistisk. Det er dog heller ikke punkttræningen, jeg forsøger at argumentere for i mit indlæg. Det er helt korrekt, at man ikke kan punkttræne og bestemme hvilken fedt man ønsker at tabe. Det jeg forsøger at belyse er blot at ved fysisk aktivitet vil forbrændingen øges, og dette vil hjælpe til at smide overflødigt fedt (der hvor det nu engang er lagret). Samtidig kan du begynde at styrketræne mavemuskulaturen, så denne syner mere fremtræden – men (igen), det kræver den rette kost, for at fedtdepoterne omkring maven bliver mindre 🙂

      Mange hilsner
      Nadja 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tusind tak for henvisningen, Julie :-*
      Trine Theodora X

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bagt squash med kødsovs