Lyserød proteinrig smoothie

Gæsteblogger // Kirsten

Hej alle sammen. 10388475_10203901292962636_564834716_n
Mit navn er Kirsten, jeg er 23 år og til hverdag studerer jeg ernæring og sundhed. Skønne Nadja har spurgt om jeg vil være gæsteblogger på hendes blog. Det er med stor glæde og ydmyghed, at jeg har takket ja til at prøve denne del af sundhedsuniverset.  Nedenfor kan i læse mit indlæg. Jeg håber, at I vil tage godt imod det ? det er min første gang 🙂

Spis efter årstiderne

I gamle dage spiste man kun jordbær om sommeren, grønne asparges sent på foråret og kål om vinteren.  Dengang var der ikke andre muligheder ? man måtte spise det der var.
I dag, hvor man snildt kan importere fra udlandet, kan man nemt købe det meste frugt og grønt hele året rundt. Men hvorfor gøre det, når der er så mange gode grunde til at lade være? Her vil jeg komme med en håndfuld gode argumenter for, hvorfor man skal vælge at købe danske friske sæsonvare.

God smag
Frugter og grønsager har den bedste smag, når de er helt friske og ny høstede. Prøv fx at forestille dig smagen af solmodne og ny plukkede jordbær på en varm sommerdag.  Netop på det tidspunkt er de i højsæson, og har derfor den lækreste smag.  Køber man en bakke udenlandske jordbær i december, vil man sjældent få den samme gode smag.
Det samme gælder for langt de fleste andre frugter og grønsager. Bare tænk på; danske æbler i det tidlige efterår, nye kartofler om sommeren og rodfrugter eller kål om vinteren.

Billig pris
Når en grønsag eller frugt er i sæson, vil udbuddet være stort, og derfor vil prisen oftest være tilsvarende lavere. Så ved at købe årstidens frugt og grønt kan man spare penge.

Sundhed
Frugt og grønt, der lige er blevet høstet er helt friskt og derfor også fyldte med vitaminer og mineraler. Eksempelvis vil en ny-opgravet kartoffel indeholde næsten dobbelt så meget C-vitamin, som en kartoffel der har ligget opbevaret henover vinteren. I 100 g kogt ny kartoffel (maj-september) vil der være 16 mg C-vitamin, hvorimod der i 100 g kogt gammel kartoffel (februar-juni) kun vil være 9 mg C-vitamin.  Det samme gælder for en lang række andre grønsager og frugter.

Større variation
Spiser man efter årstidens skiftende udbud, vil man naturligt få en større variation af grønt og frugt på tallerkenen i løbet af året. Det vil bidrage til en varieret kost, og derved give de bedste muligheder for, at få de næringsstoffer kroppen har brug for, så den kan holdes sund og rask.

Miljøhensyn
Dyrkes grøntsagerne eller frugten i Danmark vil vejen fra jord til bord være kortest.  På den måde undgår man lang transporttid, hvilket vil minimere CO2-udslip og forurening. Så ved at købe danske råvarer kan man være med til at skåne miljøet og klimaet.

gladsundhed-årstidsdiagram

Årstidsdiagram

Kirsten er på instagram @gladsundhed følg hende for mere inspiration til en lækker og sund hverdag 🙂

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lyserød proteinrig smoothie