Smoothie-is

Mig og min træning

10584487_10203526077769346_1011583173_n

Jeg synes det er sjovt, hvor mange forskellige motiver der findes, for at holde den aktive livsstil kørende. Når jeg følger med på de sociale medier, er der mange der bruger timer i fitnesscentrene fordi de ønsker at stramme kroppen op eller tabe en masse kilo, fordi de skal stille op til konkurrence eller fordi de føler det som er en pause fra hverdagens. Jeg kan selv mærke at min motivation har ændret sig meget, siden jeg første gang satte mine ben i et træningscenter, og om den vil ændre sig endnu mere, ja det ved man jo aldrig.

Om den ændre igen sig eller ej, så tror jeg det er rigtig vigtigt at tænke over, hvorfor man træner og hvad man gerne vil have ud af sin træning. Da jeg meldte mig ind i Fitness World (for hvad, 5-6 år siden) så gjorde jeg det for at brænde en masse kalorier af. Det var i starten af gymnasiumtiden, og der blev nok spist flere pommesfritter end hvad godt er. Derfra skiftede det til at være en meget social-ting for mig, hvor jeg tog med mine venner eller familie derop (og ja, jeg vil gerne indrømme at der nogle gange blev snakket mere end trænet, men vi kom da afsted 😀 ). Her var det ikke nødvendigvis forbrænde kalorier, men mere for at få nogle gode og aktive timer sammen.

Det sidste år har det igen ændret sig, jeg gør det stadig meget på grund af den sociale faktor. Men siden jeg startede hos min kostvejleder Gitte (altid-slank.dk) i januar, fik jeg rigtig øjnene op for styrketræningen. Nu var mit fokus at opbygge muskler og styrke, hvilket jeg helt sikkert har været hamrende glad for. Det var her jeg rigtig fandt ud af, hvad træningen kunne gøre for min fysiske form. Jeg styrketrænede derfor meget i en længere periode, men fik til sidst en følelse af, at hvis jeg ikke nåede hjem og fik min proteinshake hurtigt efter træning, kunne det  næsten være lige meget. Selvom jeg elskede det, begyndte det alligevel at blive en små-sur “pligt” at få styrketrænet nok, rigtigt og på de rette tidspunkter.

Læs også: Efter første konsultation hos altid-slank

Idag styrketræner jeg stadig meget, men ikke for pligtens skyld men for min. Jeg opnåede det jeg ville med styrketræningen, nemlig at få flere muskler og større styrke, og idag gør jeg det derfor meget mere af lyst – for musklerne forsvinder jo ikke fra dag til dag – heller ikke selvom jeg ikke drikker min shake lige efter træningen. Idag træner jeg derfor meget mere for MIN skyld, og ikke fordi min krop skal se ud på en bestemt måde. Min ydre motivation har ændret sig til en indre, og jeg elsker min krop som den er, jeg elsker den styrke den har og de former den har fået. Jeg løber hvis jeg har lyst til at løbe, løfter tunge vægte hvis jeg har lyst til at løfte tunge vægte, dyrker yoga hvis jeg har lyst til det og jeg bliver hjemme hvis jeg ikke har lyst til at træne. Kort sagt, jeg lytter til kroppen og dens lyster og behov for træning, og dét kan jeg mærke er det bedste forhold jeg har haft til min træning nogensinde.

Hvad motiverer dig for at træne, og har du oplevet din motivation har ændret sig? 🙂

nadja_signatur
Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Smoothie-is