Sundere bounty bars

Træn når du træner

Det lyder basalt ikke, men det er faktisk sværere end man skulle tro. Jeg ser rigtig mange, der laver alverdens andre ting imens de træner. Mange tjekker lige facebook, sms’er, retter tøjet og håret konstant, læser avisen eller ser tv. På en måde ser jeg det positivt, for eksempel ved at have en motionscykel i stuen, og sidde på den fremfor sofaen når man ser tv. Men når man tager hen i et træningscenter for at træne, forstår jeg ikke hvorfor der skal foregå 140 andre ting imens.

Det er bevist, at hvis du er mere fokuseret når du træner, vil du hurtigere opnå de resultater du ønsker. Så hvis du i stedet for at skrive med veninden, lader din telefon ligge i omklædningsrummet, vil du opnå en meget mere koncentreret træning, som hurtigt vil kunne ses på kroppen. Om du ønsker træningen skal give dig større muskler eller et frirum i hverdagen, så vil det gavne dig at fokusere på at træne når du træner.

En anden ting som nager mig, er at vi er så fokuserede på at se godt ud altid, selv når vi træner. Det slog mig, da jeg en morgen var til yoga, hvor vi havde rejst os op, og jeg lige skulle til at rette min bluse, fordi det generede mig den sad forkert. Yoga-instruktøren må have læst mine tanker, for inden jeg nåede at rette trøjen sagde hun “find jeres indre ro og lad hår være hår og tøj være tøj”. Hun har jo ret. Hvis det kan genere mig at min trøje sidder skævt under træningen, så er mit fokus et helt forkert sted.

Jeg har selv haft meget glæde af fokuseret træning. Jeg føler jeg får meget mere ud af det, og først når jeg når det punkt hvor jeg koncentrerer mig 100% på træningen, føler jeg rigtigt at den kan give mine tanker ro. Netop at slå hjernen fra under træning kan give dig det pusterum som du måske mangler i hverdagen. Træning skal ikke være en sur pligt, det skal være en glæde, et frirum og en del af din mig-tid. Hvis du fokuserer for meget, på alt hvad der sker omkring dig eller på hvordan du ser ud, vil du ikke opnå de samme resultater.

Så bare for at skære det ud i pap, så sveder vi alle sammen, vores hår sidder dårligt, vi bliver røde i hovederne og vi pruster på løbebåndet, men vi gør det med stil. Jeg har lært at elske det, for det kan jeg mærke min krop gør, og vi kan jo ikke alle sammen se perfekte ud hele tiden 😉

10579766_10203566075449263_671587989_n

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her

4 kommentarer

  • Så enig! Det virker så banalt, men det er virkelig trist hvor hurtigt og nemt man (læs: jeg) kommer til at køre på autopilot og så er der pludselig gået en time.. slut prut med træning, men hvor meget har jeg reelt rykket mig? Det er super svært, men meget effektivt, at arbejde med fuld fokus på træningen og hver muskel under hver øvelse. Fedt du sætter fokus på det! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Anna,

      Jeg er egentlig glad for du kan nikke genkendende til det. Det giver en så meget mere, hvis man fokuserer sig om sin træning, og du har ret, vi kommer nemt til at fyre sådan en time af, uden nogen vildere effekt, fordi vores tanker har været 1000-vis af andre steder 🙂

      Mange hilsner
      Nadja

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Frederikke

    Hvis man har lyst til at læse en bog eller se TV mens man træner, hvad er så problemet i det? Man får jo stadig noget ud af det ift. hvis man havde ligget på sofaen.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Frederikke,

      Du har helt ret i at man får meget ud af at læse bogen på motionscyklen fremfor på sofaen – ingen diskussion der.

      Lidt ligesom jeg har skrevet om i det her indlæg (http://sunderehverdag.dk/kan-du-singletaske/), så handler der også om at være til stede i det man gør. At træne når man træner, kan ikke nok med at bedre dine resultater, også give dig det pusterum du kan have behov for. Et pusterum som du også sagtens kan få ved at læse en bog. Hvis man sidder på motionscyklen, læser en bog, hører musik og samtidig lige retter tøjet, og skal holde øje med hvad der sker omkring en, så bliver det pludselig mange ting der foregår på én gang – og det kan være en stressfaktor for mange.

      Men igen, vi er forskellige, og det der fungerer bedst for mig, er nødvendigvis ikke det der fungerer bedst for dig 🙂

      Mange hilsner,
      Nadja

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sundere bounty bars