Efterårsboller

Hokkaido fritter

10822695_10204221383871564_1691413799_nBloggen er gået i græskarmood, så her kommer endnu en opskrift med hokkaido. Da jeg i efteråret var på besøg hos en rigtig øko-landmand, fik jeg en masse af årstidens grønt med hjem. Jeg har allerede kastet mig ud i at bage med dette lækre græskar, og da jeg er stor fan af fritter, var det oplagt at prøve endnu en sundere version, denne gang lavet på græskar.

Læs også: Bønnefritter

Det flotte orange græskar troede jeg først var en grov grøntsag, men efter lidt søgen fandt jeg frem til, at græskarret indeholder 1,1 g fibre pr. 100 gram, hvilket betyder at det er en fin grøntsag. Græskar indeholder desuden beta caroten, som giver det dets flotte farve, og C-vitamin. Beta caroten er et forstadie til A-vitamin, og kroppen vil, ved behov, kunne omdanne beta caroten til A-vitamin. Dog er beta carotens typiske funktion at fungere som antioxidant. C-vitamin kender vi ligeledes for at have den antioxidantbeskyttende effekt, og både beta caroten og C-vitamin vil da være med til at nedbryde skadelige kemiske forbindelser i kroppen.

I opskriften på mine efterårsboller med hokkaido, skrev jeg lidt om hvilke mineraler græskarret blandt andet indeholdte, så hvis du vil læse endnu mere om hokkaidos næringsstofsammensætning, kan du gøre det der 🙂
10822199_10204221384391577_1376394354_n

Opskrift:

Det er super nemt, du skal blot bruge et halvt hokkaido græskar (eller så meget du kan spise), lidt olie og lidt salt. Du kan eventuelt tilføje andre krydderier hvis du har lyst til det, jeg brugte lidt all-around. Nu skrev jeg det var super nemt, det kan jeg jo sagtens sige, nu hvor jeg har skåret mine fritter ud. Jeg vil gerne indrømme, at det med at skrælle et græskar ikke altid er lige til. Så hvis du/I har nogle smarte tips tages de imod med kyshånd.

Start med at skrab kernerne ud af græskarret, og herefter kommer det svære – at skrælle det. Jeg oplevede at det var lettere, hvis jeg skar græskarret i mindre stykker. Herefter skære du pommefrittes ud af græskarret og vender i olie og krydderier. Et tip er at komme det hele ned i en plasticpose og vende det godt rundt. Hæld herefter hele mulivitten ud på en bageplade beklædt med bagepapir og bag i ovnen (180 grader)  i ca. 30 minutter.

Fritterne har en lækker sød smag, og er en lækker substitut til de almindelige friturefritter. De er langt sundere, og passer ind til en god bøf, burger eller noget helt trejde. 10816024_10204221383591557_599470042_n

2 kommentarer

  • Sidsel

    Hej!
    Min mor dyrker hokkaidogræskar, så får ofte nogle med hjem. Hun sagde en gang at jeg ikke behøvede at skrælle dem. Jeg synes det lød mmærkeligt, men prøvede det alligevel og det var en succes. Fjernede kun lige top, bund og et par pletter. Så det er da en måde at gøre det lettere på 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Sidsel,

      Hold da op et godt tip du kommer med. Dejligt at høre jeg fremover ikke nødvendigvis behøver stå og bakse med at skrælle dem, for de er ikke nemme 😀

      Tak for tippet!

      Rigtig god aften,
      Nadja

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Efterårsboller