Gå så væk, og bliv væk

januar 8, 2015 0 Af Sunderehverdag

10917728_10204545727779959_763627083_nNæsen løber, halsen gør ondt, stemmen bliver lille og hovedet er tungt, vi kender alle turen. Derfor har jeg her samlet mine bedste snue-råd, som forhåbentlig får dig på banen igen i en fart.

Først og fremmest, lad hver med at kom honning i teen! Honning er kendt for at smøre halsen, og for at hjælpe på infektion. Det rigtigt at honningen indeholder nogle stoffer, som kan hjælpe på snuen, dog gør vi en stor fejltagelse, når vi kommer den i den brandvarme te. De sunde stoffer i honningen ødelægges nemlig, når de kommer i kontakt med høje temperaturer. Derfor bør du i stedet indtage en teske honning, inden du drikker den varme te, for stadig at få den smørende og lindrende effekt som honningen giver.

Ingefær, ingefær, ingefær. Den knoldede rod har i mange år været kendt for, at være et vidundermiddel når man har influenza. Dog tyder det på at være en myte, at ingefær skulle kunne bekæmpe influenza – da roden ikke indeholder C-vitamin. Derimod er det den lindrende effekt på hovedpine og kvalme, som kan hjælpe på vintersnuen. Kom derfor gerne et par skiver ingefær i kamilleteen, det giver en skøn, lidt stærk, smag.

Find tæpper, sokker, dyner og trøjer frem, og pak dig godt ind fra top til tå. Snuen kan være svær at komme af med, hvis du hele tiden får træk eller fryser. Derfor ligger jeg også gerne med lange bukser, sokker og en trøje på, når jeg ligger under dynen. Et gammelt husmoderråd lyder på, at man kan løsne op for slim ved, at inhalere varm damp. Jeg er lidt ambivalent om jeg selv synes det virker, måske hvis man er helt stoppet i næsen at det gør. Men sådan gør du: hæld kogende vand i en skål, og læn hovedet ind over. Tag et viskestykke eller håndklæde henover hovedet, og indånd dampen så længe du kan holde det ud.

Appetitten synes ofte lille når man er syg. Det skyldes blandt andet, at når vi er forkølede så svækkes vores smagsløg – og så har man altså ikke megen lyst til at spise. Dertil kommer den ømme hals, som også kan have betydning for vores lyst til at spise. Det er dog ikke mindre vigtigt at spise og drikke, når vi er syge, tværtimod. Selvom vi ligger stille under dynen, kæmper kroppen for at få os på toppen igen, hvilket betyder den har brug for energi. Spis derfor gerne suppe, drik varm kakao eller hvad du ellers har lyst til.

Lige meget hvilke råd jeg har kastet mig ud i, så synes jeg alligevel altid, at det er hvile der virker allerbedst når snuen skal bekæmpes. Giv kroppen ro og fred til, at komme sig over forkølelsen. Sæt din længste yndlingsfilm på, put dig under den varme dyne og læg telefon og computer fra dig. Gem også den dårlige samvittighed langt væk, det nytter ikke noget at stresse kroppen ved at tænke på alt det du ikke når, når du er syg. Lad hver med at spille helt, accepter kroppen har brug for ro og hvil dig så meget du kan.

Jeg selv lå med forkølelse og ondt i halsen dagen før nytår (ja, min krop forstår at planlægge tingene). Derfor gik jeg også all-in på ovenstående råd, og nåede at fejre nytår næsten sygdomsfri 😉