Jeg startede min blog fordi...

Nytårsforsætter, jeg er ikke fan

Det er ikke fordi, at jeg har noget imod, at man har ambitioner, målsætninger og ønsker for hvad man gerne vil opnå. Absolut ikke, det synes jeg kun er godt. Men det er pointen om, at man fastsætter sine mål efter et årsskifte jeg ikke bryder mig om.

Jeg synes det er vigtigt, at man udfordre sig selv, sætter nye mål og ikke mindst gerne vil ændre sin livsstil til det sundere. Men for mig giver det ikke nogen mening, at man gør det på baggrund af at et nyt år begynder. Jeg kan godt sætte mig ind i tankerne om, at næste år bliver mit år og derfor vil jeg opnå det og det, problemet ligger bare i, at der ikke sker mirakler kun fordi året skifter.

Derfor mener jeg det er vigtigt, at sætte fokus på at opnå sine mål, når man har lysten og energien til det. Vækker vi en motivation op mod nytåret, er det ofte en motivation som er relativ kortvarig. Vi har måske en masse energi første halvdel af januar, men hverdagen vender hurtigt tilbage, og her bliver vi i tvivl om hvorvidt vi skal gribe ændringerne an. Hvis vi i stedet fastsætter målene når vores naturlige motivation er højest, om det er i december, februar eller april, så tror jeg at rygraden er meget stærkere.

En ting jeg kan være bange for, når man i hast sætter et nytårsfortsæt som lige i øjeblikket lyder helt perfekt, er at man glemmer at mærke efter. Jeg kan bruge mig selv som eksempel. Jeg har længe ønsket mig, at gennemføre et halvmarathon, noget som jeg før har skrevet om her på bloggen, blandt andet i mit indlæg: jeg kan, jeg vil (21,1 km). Men som nogle af jer ved, løb jeg ind i en skade, som gjorde at jeg måtte udskyde min lille drøm. Havde jeg sat et mål om at gennemføre halvmarathonet til efteråret, kunne jeg sagtens havde set bort fra min skade og fortsat – noget som måske havde medført større skader, end gennemførslen havde bragt glæde. Derfor er det vigtigt, at huske at lytte efter kroppens signaler, noget som kan være svært, hvis vi har sat os et mål og det kun er det mål vi har for øje.

Derfor synes jeg, at målsætninger skal sættes når motivationen er til stede, og når krop og sind er klar til det. Det er vigtigt fordi, at det er her energien er størst, og her den skal udnyttes. En god ide er altid, at sætte delmål, så du også husker at mærke efter, reflekter gerne over dem, og lav ændringer hvis du føler for det. Derudover er det altid godt at fortælle dine ønsker og målsætninger til nogle som er tæt på dig, for at have alt den støtte som du har brug for (både i medgang og modgang). Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt at du er realistisk overfor dig selv, at du holder øje med din mavefornemmelse undervejs, og at du husker at nyde dagene og dig selv indtil dit mål er nået – og ikke først når det er nået.

nadja_signatur
Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jeg startede min blog fordi...