Jeg har også den der svedige side

Anmeldelse af rawbites

Jeg har fået den fornøjelse at test-smage 6 af 7 rawbites fra Rawbite.dk. Jeg havde smagt de fleste i forvejen, men både dem med cashew og kokos var nye for mig. Jeg elsker de rå barer og konceptet, at lave en økologisk frugt og nøddebar som kun indeholder naturligt sukker fra frugt.

Jeg ved, at der er mange der er lige så eksede med barerne som jeg, men jeg ved også, at der er mange der er skeptiske overfor blandt andet kalorieindholdet og proteinindholdet. Derfor har jeg valgt at ligge lidt fokus på netop de to faktorer i min anmeldelse også. Men først en anmeldelse af de seks barer. Jeg har valgt at tage et billede med af de forskellige barers næringsindhold pr. 100 g (en bar vejer 50 g) og vise også.

11016739_10204928071538314_1930995688_nRawbite med cashew:

Skøn cashew smag og et lækkert strejf af vanilje. En virkelig cremet bite som selv den her ikke-voldsom-cashew-fan-type kunne lide, for den var i hvert fald hurtigt væk. Baren er lys og indbydende med sine halvstore nøddestykker. Virkelig en overraskende lækker bar og helt klart min favorit nr. 2 (nr. 1 finder i længere nede) 😉

11020417_10204928072298333_341915109_nRawbite med kokos:

Baren har en cremet og virkelig lækker smag af kokos. Egentlig minder den mig lidt om toppen på en drømmekage, men smagen er endnu bedre i baren. Jeg kan normalt ikke lide toppen af kagen på en drømmekage, så det lyder måske sjovt, men jeg er vild med smagen og baren.

11009034_10204928072218331_1851671703_nRawbite med spicy lime:

Den her rawbite var en af de første jeg smagte og mine smagsløg og jeg var hurtig solgt. Jeg er vild med den syrlige og spicy smag som den her bar har. På trods af den meget karakteristiske smag, synes jeg ikke den bliver for meget overhoved. Den har en skøn frisk smag og jeg vælger især baren når jeg har lyst til en syrlig og lækker lille snack.

11003949_10204928072498338_1433638346_nRawbite med æble og kanel:

Den lover at smage af kanel og den skuffer på ingen måde. Baren har en dyb smag af kanel og en blid smag af æble. De to komponenter er fantastiske sammen, og jeg synes helt klart at baren er en af de bedre. Jeg har smagt den før, hvor jeg egentlig huskede den som lidt for sød, men da jeg smagte den igen nu her synes jeg den var helt perfekt sødet.

11004168_10204928072258332_1293238157_nRawbite med kakao:

Jeg er vild med den intense smag af kakao som baren rummer. Er du fan af chokolade, kakao og mandler så vil baren her være lige hvad du søger. Den indeholder små og større stykker nødder og det giver den en skøn struktur. Jeg er ikke bleg for at indrømme at den her bar er min klare favorit.

11009050_10204928072578340_1235769600_nRawbite med vanilje:

Baren her har en mild vaniljesmag, en god grov struktur og indeholder store stykker tørrede bær som giver et lækkert twist. Hvis du er særligt fan af tørrede frugter så er baren her lige dig. Baren her har heller ikke en gennemtrængende smag, den er meget mild og sød.

Som nævnt hører jeg ofte folk kommentere på kalorie – og proteinindholdet i barerne og til det har jeg blot at sige…

“De smager skønt, det er bare ærgerligt der er så mange kalorier i”. Ja, jeg har ikke jeg tal på hvor mange gange jeg har hørt den sætning, og jeg knytter mine hænder når jeg tænker på, hvor stort et indpas kalorierne har fået i manges hverdag. Drop de kalorier for søren da, for barerne er ikke usunde af den grund. Barerne bidrager med vigtige fedtstoffer, proteiner og kostfibre, samt naturligt sukker fra frugten. Du bør ikke spise dem konstant og hele tiden, ligesom du ikke burde med en hvilken som helst anden snackbar (eller proteinbar). Spis barerne som mellemmåltid, spis en halv hvis du forsøger at tabe dig. Indse at barerne sagtens kan indgå i en sund hverdag, og faktisk giver din krop en masse vigtige og nyttige næringsstoffer.

“Der er ikke nok protein i”. Og den har jeg også hørt et par gange. Men siger hvem og i forhold til hvad? Hvis det er fordi du vil bruge baren efter træning, vil jeg stadig varmt anbefale den, særligt efter intervaltræning eller konditionstræning. Der er undersøgelser der viser at musklerne efter styrketræning maksimalt kan optage mellem 20-40 g protein, disse studier er ikke velunderbygget. Barerne indeholder omkring 5 g protein og én bar indeholder 10 g. Hvis jeg bruger mig selv som eksempel, så har jeg brug for mellem 52-62,4 g protein pr. dag og spiser jeg 30 g efter en træning vil jeg have indtaget omkring halvdelen af mit behov. Det er ikke nødvendigt. Derfor bruger jeg gerne de her barer efter træning, som nævnt særligt når jeg har haft pulsen helt oppe i det røde felt – men også efter styrketræning.

Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jeg har også den der svedige side