Fyldig chokoladekage

Er du virkelig sulten?

10922116_10204711339040137_762521291_nEller har du bare en enorm trang til søde sager? Jeg har skrevet lidt om det før, men har valgt at gøre det igen, fordi jeg ved der er mange der kæmper med det at kunne kende forskel på det at være sulten og det at have appetit til noget.

Læs også: sulten eller lækkersulten?

Det at være sulten er kroppens måde at fortælle dig, at nu har jeg brug for energi. Det er et krav på mad. Det at være lækkersulten bunder i en lyst efter en bestem type af mad. Lækkersulten kommer fra hjernen og ikke fra maven. Men hvorfor er det vigtigt at kende forskel på sult og lækkersult, for hvis jeg har lyst til mad så spiser jeg vel bare? Ja og nej. For hvis du for eksempel ønsker at tabe dig, så er det vigtigt at vide hvornår du er sulten, og hvornår du bare har lyst til mad. Lækkersulten resulterer i unødvendige ekstra kalorier, som vil snige kiloene på sidebenene, hvis man da ikke kompenserer ved at træne ekstra på grund af dårlig samvittighed.

Jeg har tit læst eller hørt sætningen “… men da jeg så havde spist den fik jeg dårlig samvittighed og tog op og trænede”. Og det er netop det jeg gerne vil undgå. For det sker tit, at når man giver efter for sukkertrangen kommer den dårlige samvittighed i form af et hav af negative tanker og, særlig dominerende, følelsen af at man ikke engang nød det. Det resulterer så ofte i enten at man bliver ked af det, sur og irriteret eller kompenserer ved at tage op og træne. Jeg kan godt følge tanken, at så træner jeg det bare væk. Men jeg er ikke fan af den, fordi den er styret af den dårlige samvittighed.

En måde hvorpå man kan undgå den dårlige samvittighed, er ved at lære at læse kroppens signaler. Har du en enorm trang til en Snickers (som forresten kom næsten ud af det blå) så skriv ned, fordele og ulemper ved at spise den. Find ud af om lysten er drevet af en sult fra kroppen eller en lækkersult fra hjernen. Er det det første der er tilfældet bør du nok overveje at spise noget “rigtigt mad” i stedet for, og er det lækkersulten der driver værket, så gør det til et bevidst valg eller fravalg af den Snickers. Hvis du vælger at spise den, så nyd den for pokker. At have sunde madvaner handler om at være bevidste om hvad vi putter i munden og hvad vi ikke gør. Det handler om at kunne acceptere hvad vi spiser, sundt som usundt, og kunne hvile i os selv, fremfor at skynde os afsted til træning fordi vi spiste en scones for meget.

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fyldig chokoladekage