Grove nutellasnegle

Jeg har også den der svedige side

10965575_10204789349470349_1687597403_nJeg poster ikke så mange svedige billeder, og blogger generelt ikke så meget om min træning, og egentlig tror jeg det bunder i, at min træning er en stor del af min mig-tid. Mig-tid betyder væk med telefonen, Instagram og tankerne, og der bliver derfor sjældent taget billeder under min mig-tig. Men selvom i ikke ser den svedige side af mig så ofte, betyder det ikke at den ikke er der.

For den er der, hold da op hvor den er der. Træning er en stor del af mig og min hverdag, og nok også større end jeg (med mine ganske få trænings-selfies) giver udtryk for. Jeg elsker at bruge timer i fitnesscentret, i fælledparken, rundt om søerne eller Søndersø. Jeg nyder at presse min krop, mærke hvad den er i stand til og ligge på sofaen bagefter og virkelig mærke at jeg har brugt kroppen. Jeg har/har haft mange mål med min træning, nogen er lykkedes andre er ikke (endnu), men vigtigst af alt så er mit mål med at træne, at få bunkevis af overskud med hjem.

Sidste år håbede jeg på at løbe mit første halvmarathon, det kom ikke til at ske, men det gør det forhåbentlig i 2015. Det er i hvert fald et af mine mål. Jeg følger på nuværende tidspunkt et løbeprogram, som skulle gøre mig klar til at ramme halvmarathonet i slutningen af april. Jeg har ikke delt det med jer før nu, fordi jeg har været bange for at fejle – igen. Men på den anden side er det en kæmpe motivationsfaktor at dele det, og ved at jeg er i gode hænder hos min fysioterapeut. Og guess what, jeg fejler også. Så hvis det ikke kommer til at ske til april, kommer det ikke til at ske til april og sådan er det. Jeg ønsker ikke at presse min krop ud et sted, hvor den slet ikke kan lide at være – og så bare på grund af et løb.

I starten af sidste år begyndte jeg for alvor også at gå all in på styrketræningen. Jeg ville tage på, øge muskelmassen og være bomstærk. Det tog lidt over. Det var ikke længere den samme glade Nadja der tog til træning, det var nærmere en pligtopfyldende pige der fokuserede meget på at musklerne skulle vokse. Sådan er det heldigvis ikke længere. Nu træner jeg kun af lyst. Jeg træner fordi det giver mig fri for tankerne og det er så meget sjovere nu. Nogle uger styrketræner jeg 5 gange i ugen, andre 1 gang. Jeg bliver stadig stærkere og kan se ændringer på min krop, det motiverer mig men er ikke længere den der “besættelses-motivation”.

Træning er for mig mange ting. Det er glæde, anstrengelse, udholdenhed, velvære, livsglæde, tålmodighed, viljestyrke og sved på panden. Men ikke mindst så er det et pusterum, liv og glade dage. Vi har nok alle det her forbillede som vi ser op til på alle mulige måder – inklusiv på træningsfronten, og det har jeg også. Det er min farmor. Hun er 83 år og starter hver morgen med at lave yoga og gymnastik, derudover går hun mellem 10-15 km stavgang om ugen (uanset hvordan vejret er) og tager også til en times zumba eller thai bo om ugen. Jeg synes det er så sejt specielt fordi, at hun gør det hele med et smil på læberne og helt uden behovet for at ligge et billede op på de sociale medier bagefter 😉 Jeg er stolt af at have sådan en aktiv og frisk farmor, og sådan vil jeg også være når jeg er 83.

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55
   

2 kommentarer

  • Jeg deler fuldstændig din holdning til træning, og godt du har evnen til at lytte til din krop. Jeg havde også en lille periode, hvor jeg ville se, hvad min krop kunne presses til, og jo jeg fik en sindsyg opstrammet krop, men jeg havde mistet lysten til at træne af egen fri vilje. Heldigvis slap jeg også den der besættelse, og nu træner jeg fordi jeg bliver glad af det og fordi det giver mig en indre velværd.
    Desuden havde jeg i 2013 verdens nemmeste fødsel, og jeg fik at vide af min jordmoder, at det var fordi jeg var i så god en form. Ikke kun fysisk men også mentalt. Nu er jeg gravid igen, og jeg har igen en meget nem graviditet, og håber igen på en dejlig nem fødsel. Så selv om du måske ikke er lige der i dit liv, så skal man også huske på, at træning ikke kun er for udseendets skyld, men bidrager til SÅ meget andet dejligt. Og det lyder heldigvis som om, at du er meget bevidst om det. Skide fedt!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Anna Mai,

      Hvor er det dejligt at høre at du ved at være i så god form, både fysisk og mentalt, har kunne have sådan en nem fødsel. Og endnu dejligere er det da at høre at du nu er gravid igen, jeg håber du får en ligeså let fødsel denne gang 🙂
      Og ja, motion kan virkelig bruges til meget andet end at “kontrollere” udseendet på. Det er helt sikkert også for livskvalitetens skyld, at jeg dyrker sport, løb og fitness nu 🙂

      Mange hilsner,
      Nadja

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Grove nutellasnegle