Banan og peanutbutter muffins

Diæter og sved på panden er ikke vejen frem

?Er det normalt at man under et vægttab får dage hvor man ser i spejlet og føler man kan se alle kiloene tilbage på kroppen?? det spørgsmål fik jeg for nogen tid siden, og mit svar er, mærkelig nok, ja.

Så hvis du oplever det, er du ikke den eneste, og det er ikke nødvendigvis fordi du har taget på. Uden at være psykolog eller lignende, så vil jeg sige at det er psykisk hvis du kan nikke genkendende til det, at se tidligere kilo havde sneget sig tilbage natten over. Vi har en tendens til at se det negative i ting, hvis vi er ude af balance i hverdagen. Og hvis du tilmed længe, eller altid, har kæmpet med dit udseende, er det blevet dit ?weakpoint? – og også det du lynhurtigt vil kunne finde fejl ved.

Det er også derfor at jeg virkelig forsøget at slå fast (!!!!) hvor vigtigt det er at have tankerne med sig når man ønsker at ændre vaner. Du kan tabe dig nok så meget, stramme kroppen nok så meget op og komme ned i en størrelse mini, men hvis du ikke sørger for at have hovedet med dig, så vil du aldrig se dig selv som værende smuk i den bikini til sommer.

Sådan som jeg ser det, så er tankerne virkelig undervurderet når vi snakker sundhed. Jeg mener personligt at tankerne er oppe og fylde 80%, og så må maden og motionen ligge og slås om de sidste 20%. En sund krop kommer ikke af at smide 10-15-20 kilo på nul komma dut, den kommer af at ændre de iboende vaner, som ligger til grund for at eventuelle overflødige kilo har sat sig fast. Det handler om at lære at tænke anderledes, at komme de negative automatiske tanker til livs og finde alternative måder at glæde sig selv på i hverdagen. Det handler om at finde det positive, fokusere på det og holde fast på det. Det handler om at DU skal lære at elske DIN krop, også i processen, fordi den er en del af DIG.

Jeg kan ikke fortælle hvad der virker bedst for dig, det skal du selv finde ud af. Men jeg kan give dig nogle redskaber der forhåbentlig kan bedre de “dårlige dage”. Først og fremmes bør du definere for dig selv, hvilken følelse du får når du står foran spejlet på dine “dårlige dage”. Når du kender følelsen, bør du overveje om der er noget andet der ligger til grund for følelsen – kan det være du havde en dårlig dag på arbejdet igår? Kan det være du har været oppe og skændes med kæresten? At du er presset over den kommende eksamen? Som sagt har vi tendens til at se det negative i alt, også vores krop, når vi er ude af balance, og det er vi når vi går og spekulerer over ting og sager. Så tænk over den følelse du fik, kig dig selv i spejlet igen, forsøg at fremtving et smil over din skønne krop, og tag hånd om din følelse – som jeg tror (ja nu gætter jeg bare) egentlig ikke rigtig havde noget at gøre med det spejlbillede du så i første omgang.
11073496_10205066211711732_975677916_n11063252_10205066211671731_1649866689_n

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55
   

6 kommentarer

  • Lige vand på min mølle. Se gerne siden på Facebook. “Vægttab med selvindsigt”.
    Dejligt der er flere der har opdaget vigtigheden i tankerne.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Anna,

      Hvor er det dejligt at høre.
      Jeg har været forbi din side, super spændende. Det er dejligt at der er fokus på tankerne og det kognitive – det er helt sikkert noget der er med til at fremme de stabile vaner.

      Mange hilsner,
      Nadja

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Signe

    Wow det ramte lige i hjertet….
    Jeg har det præcis som, du beskriver! Bruger naturligt det med, at smile til mig selv og det virker!!!
    Efter et vægttab på Ca 20 kg er det først indenfor de sidste 6 måneder, hovedet og de positive vips om min krop er kommet selv på dårlige dag

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Signe,

      Du er da for sej! Virkelig et flot vægttab du har været igennem! 🙂 – og dejligt at hovedet også er begyndt at følge med dig.
      Hvor er det også SKØNT at læse, at det med at smile til sig selv også virker for dig.

      Du må have en rigtig dejlig aften,
      Nadja

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • jeg er helt enig…. Men de dage man er nede kan jo samtidig være de dage hvor man også trøstespiser (jeg taler for mig selv…) og så er det endnu sværere at smile til spejlet…. Tænker det også kan være de dage med skal ringe til en ven for opbagning

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Det kan du have helt ret i, og det er på de dage, som du også selv nævner, at man kan have brug for støtte i en ven/veninde fremfor i maden 🙂 En ven kan sætte ord på følelserne, hvilket maden ikke kan. Men maden vil for mange ses som den nemme og hurtige løsning, til at “komme af med nogle følelser på”. Jeg synes helt sikkert du har fat i noget vigtigt, da du skriver det er de dage man skal ringe til en ven for opbakning! 🙂

      Mange hilsner,
      Nadja

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Banan og peanutbutter muffins