Kyllingekødboller

Sojamælk, planteøstrogener, kræft og sundhed

11026636_10204975732649812_25980762_nFor nogle dage siden lagde jeg det her billede op på min instagram. Der var mange der spurgte til om sojamælk var sundere end almindelig mælk og særligt florerer der mange holdninger til, om sojamælk er kræftfremkaldende. Derfor besluttede jeg mig for, at lave et indlæg omkring det og skrive lidt om hvorfor/hvornår jeg vælger at bruge sojamælk i min hverdag.

Jeg har ikke altid brugt sojamælk, jeg tror faktisk først at jeg stiftede bekendskab med produktet for ca. et års tid siden. Jeg kan egentlig ikke som sådan huske hvorfor jeg startede, tror måske bare jeg skulle prøve det, og fik så hurtigt smag for den cremede konsistens og lækre smag. Nu er sojamælken en fast del af min hverdag, jeg bruger den primært i min skyrgrød, proteinshakes og ikke mindst i min kaffe.

Sojamælk indeholder flere kalorier end almindelig mælk, og det er der jo nogle der går op i. Det fokuserer jeg, som nogle af jer allerede er ved, ikke særlig meget på. Jeg vil langt hellere fokusere på de næringsstoffer produktet bidrager med. Sojamælk indeholder proteiner, men indeholder dog ikke alle essentielle aminosyrer, og kan derfor ikke kaldes for et komplet proteintilskud. Samtidig har sojamælken et lidt højere proteinindhold end komælk har. Udover et ganske pænt proteinindhold indeholder sojamælken umættede fedtsyrer og færre mættede fedtsyrer end komælk (letmælk og sødmælk). Sojamælk indeholder dog en mindre mængde kalcium end komælk gør, det har nogle producenter gjort op med ved at tilsætte kalcium til nogle af produkterne. Det ikke alle produkter der er tilsat kalcium endnu. Kalcium er vigtigt, og nødvendigt, for at nedsætte risikoen for knogleskørhed.

Hvis du søger på nettet efter “sojamælk” vil du lyn hurtigt blive guidet ind på diverse sider som kommer med alle mulige forskellige hypoteser omkring, at sojamælk er kræftfremkaldende. Jeg har valgt at tage udgangspunkt i kræftens bekæmpelse’s hjemmeside, og deres udsagn omkring det. Hvis du er interesseret i at læse mere om emnet, så kan du gøre det på deres hjemmeside.

Grunden til den store opmærksomhed er, at sojabønner indeholder planteøstrogener. Planteøstrogener er stoffer der ligner det kvindelige kønshormon østrogen, og som findes naturligt i mange planter. Østrogen har en vigtig funktion i kroppen hos kvinder, men har også en negativ effekt, da det, ifølge kræftens bekæmpelse, kan øge risikoen for en række kræftformer og herunder har særligt brystkræft fået en del opmærksomhed.

Isoflavoner, som er den form for planteøstrogener der findes i sojaprodukter, har vist sig i studier, med forsøgsdyr, at kunne få brystkræftceller til at vokse. Dog skal det nævnes at der ikke findes gode kliniske undersøgelser som med sikkerhed støtter op omkring, at soja har en direkte sammenhæng med en øget vækst af kræften hos kvinder der er ramt af brystkræft. På trods af at der ikke findes nogle studier der bekræfter sammenhængen, anbefales kvinder med brystkræft at undgå store mængder soja.

Min personlige holdning til indtaget af sojamælk er, at det sagtens kan indgå som en del af dine sunde madvaner. Selvfølgelig skal du være opmærksom på anbefalingerne hvis du har brystkræft, men lider du ikke af det kan sojaprodukterne sagtens indgå i en sund hverdag. Du behøver ikke at udelukke komælk fordi du drikker sojamælk, ligesom du ikke behøver at udelukke oksekød fordi du spiser kyllingekød (groft sagt). I min verden er der ikke noget enten eller, men mere et både og. Det handler om hvad DU kan lide.

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her

4 kommentarer

  • Signe

    Hej Nadja. Jeg har selv brugt sojamælk i mine smoothies, men er dog holdt op fordi jeg læste at østrogenen i soja kan være med til øge urenheder i huden, hvilket desværre er noget jeg lider af. Rigtig surt i en alder af 24 år…
    Men nu er jeg bare lige interesseret i at høre din holdning til den teori, kan det være rigtigt at soja kan give mere urenhed pga østrogen?
    Mvh Signe

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Signe,

      Det er et godt spørgsmål. Jeg kan læse mig frem til, at man bør kunne øge sit østrogenniveau igennem indtagelse af sojamælk – dog kan jeg ikke finde frem til hvor meget man skal drikke, og om det kan have en sammenhæng med urenheder. Så jeg må desværre være dig svar skyldig 🙂
      Jeg vil nok personligt prøve mig frem. Hvis du ikke selv oplever at få flere urenheder når du drikker sojamælk i dine smoothies, så tror jeg ikke du skal være bekymret 🙂

      Mange hilsner,
      Nadja

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sarah

    Har først nu fundet mig vej til din blog.
    Rigtigt fint indlæg! Synes bestemt det er relevant. Især fordi hele sojamælk vs. komælk-debatten sommetider virker ude af proportioner, når man jo også kan finde diverse materiale, der claimer at mælkeprodukter kan være skyld i diverse sygdomme og hudlidelser, osv. Så er man vel lige vidt. 😀 Jeg er hverken for eller imod soja- eller komælk, de svinger bare lidt hvad jeg mest har lyst til smagen af.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Sarah,

      Dejligt du har fundet vej til min blog, det glæder mig hvis du vil følge med herinde 🙂
      Og skøn kommentar, jeg er helt enig med dig. Egentlig forstår jeg heller ikke hvorfor man altid skal være for eller imod, i stedet burde vi jo alle gøre som dig, svinge mellem hvad vi mest har lyst til 🙂

      Rigtig god aften,
      Mange hilsner,
      Nadja

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kyllingekødboller