Send kys til spejlet

Grøn kikærtesalat

11186312_10205382589060968_1847495734_nSpis mere salat, det skulle jo være så sundt. Ja, det rigtigt. Jeg synes dog også, at det kan være ret kedeligt bare at fylde grøn salat, agurk og majs på tallerkenen. Der skal ligesom ske lidt mere. Derfor serverer jeg her en lækker opskrift på en nem og nærende kikærtesalat – som altså også er noget sjovere at tygge sig igennem.

Salaten består af kikærter, grøntsager og feta. Kikærter er en fantastisk fødevarer som jeg personligt er blevet meget glad for. De små guldkorn har et højt indhold af proteiner og kostfibre, som tilsammen sørger for en god og langvarig mæthed. Derudover indeholder kikærterne flere forskellige vitaminer, herunder B-vitaminet som er vigtigt for vores nervesystem, lever, kredsløb, hud og hår.

Udover en god portion vitaminer indeholder kikærterne også en lang række mineraler. Mineraler er, ligesom vitaminer, vigtige for at mange af de processer der foregår i kroppen fungerer optimalt.

Kikærter, og bælgfrugter generelt, er kendt for at indeholde stoffer som skal nedbrydes før man kan spise dem. Jeg køber altid kikærter på dåse, fordi jeg så slipper meget let udenom at skulle sætte dem i blød og koge dem selv (i må gerne kalde mig doven).

Det du skal bruge (til en stor portion):

  • 2 dåser kikærter
  • 2 røde løg
  • 4 store knolde frossent spinat
  • en god portion broccoli (frossent eller friskt, det bestemmer du selv)
  • 2 røde peberfrugter
  • 150 g frisk feta (evt. skær ned i mængden her hvis du ikke ønsker en så fed salat)
  • olie til stegning af løgene
  • eventuelt en god håndfuld hakkede mandler
  • salt og peber

Fremgangsmåde:

Skær rødløgene ud i mindre tern og steg dem bløde i en sjat olie på panden. Skyl kikærterne grundigt i vand, hæld kogende vand henover de frosne grøntsager og skær peberfrugterne og fetaosten i mindre stykker. Når rødløgene er bløde sættes de til at køle et øjeblik, mens resten af salaten vendes sammen med lidt salt og peber. Vend til sidst rødløgene i salaten. Spis den til en god bøf, fisk, kylling eller bare som den er med et godt stykke brød til.

Salaten er super velegnet til at have med til frokost dagen efter, og kan holde sig et par dage i køleskabet.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Send kys til spejlet