Havregrød med peanutbutter og banan

12016580_10206401293087932_1740319929_nJeg er ret vild med grød, ikke kun fordi det er nemt, sundt og hurtigt at smække sammen, men fordi det minder mig om mine bedsteforældre. Så længe jeg kan huske, har vi fået grød hjemme hos min farmor og farfar, og det er bare en hyggelig morgenmad.

Prøv også: Overnight oats

Og så er det jo heller ikke fordi, at det er raketvidenskab at mikse en havregrød sammen. Du kan gøre det på omkring fem minutter, og behøver egentlig ikke meget mere end to ingredienser, en gryde og en ske. Bum, så er der morgenmad. For at gøre det hele lidt sjovere, vælger jeg at tviste peanutbutter i grøden og komme banan, og en lille ekstra klat peanutbutter, ovenpå. Det tager altså grøden til nye højder.

Det du skal bruge (1 portion):

  • 1 dl havregryn
  • 2 dl mælk
  • 2 tsk peanutbutter
  • 1 banan

Fremgangsmåde:

Hæld gryn, mælk og 1 tsk peanutbutter i en gryde. Kog grøden indtil den har den ønskede konsistens. Kom herefter grøden over i en skål og top med banan og 1 tsk peanutbutter.

Grunden til at jeg vælger at lave grøden på mælk, er fordi jeg oplever det giver en rigtig god mæthed. Mælk er rigt på proteiner hvilke tager længere tid for kroppen at nedbryde og optage. Det resulterer i en langvarig og god mæthed. Derudover indeholer mælk en lang række mineraler, heriblandt calcium, som er vigtig for vores krop, knogler og sundhed.

12023117_10206401293047931_440929174_n

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her

Løbenyheder fra Newline

Skærmbillede 2015-09-28 kl. 20.54.34Jeg tror de fleste kan relatere til følelsen af at trække i nyt træningstøj. Det giver bare lige en lidt ekstra blod på tanden. Især når det er noget der sidder som det skal, og bliver der, noget der er smart i en fart og bare har en god kvalitet.

Det har tøjet fra Newline. Jeg har altid været glad for deres kvalitet, og synes det bedste er at deres tøj bliver siddende hvor det skal. Jeg er stor fan. I efteråret har de lanceret nye og lækre løbenyheder, som jeg har været så heldig at afprøve.

Jeg er særligt glad for deres Imotion Warm Tights (2), som er perfekte til når efterårs- og vinterkulden kommer over os snart. Her er det skønt med et par løbebukser som er lækre at have på, og stadig er en tand varmere end de normale tights.

Her i overgangen mellem efterår og vinter synes jeg det er rart med en løbetrøje, som er en mellemting af en jakke og en langærmet trøje, og det er Imotion Warm Shirt (1). Når det så bliver rigtig koldt trækker jeg i deres Imotion Cross Jacket (3), som er en rigtig løbejakke der holder dig tør og varm på løbeturen.

Alle ovenstående styles, og mange mange flere, kan du shoppe løs af på deres hjemmeside. Find dem lige her.

Indlægget er sponsoreret

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her

Sådan bliver du sund

12042269_10206472944159164_1773355426_n“Spis mindre kulhydrat”, ” Spis flere fibre”, “Spis mindre fedt”, ” Spis mere fedt”. Gør dit. Gør dat. Nej tak! Jeg gør præcis hvad der føles rigtigt i min krop, og fem af de ting der virkelig gør noget godt for mig, deler jeg i dette indlæg med jer. Først og fremmest vil jeg lige slå fast, at fordi det virker for mig, er det ikke ensbetydende med, at det virker for dig (bum, så fik vi vidst det på plads fra start). Mærk efter, lyt og føl dig frem, sådan bliver DU sund.

Nr. 1: Jeg spiser op til 7-8 gange om dagen! Hvis jeg glemmer at spise bliver jeg sur, doven, irritabel, træt og klar til at smide i seng kl. 19.00 (hvis ikke allerede 18.00…). Sådan en hverdag gider jeg ikke. Derfor spiser jeg i hvert fald 6 gange om dagen, og kan tydeligt mærke at det gør det helt rigtige for min energi, både til at være fysisk aktiv og til at koncentrere mig bedre.

Nr. 2: Jeg giver hjernen ro. Jeg indlægger pauser i min hverdag til at gøre lige præcis det JEG har lyst til. Om det er at gå en tur, tage op og træne, lave en kop te eller stirre ind i væggen er fuldkommen lige gyldigt, men pauserne er vigtige. De behøver ikke vare flere timer, nogle gange er en gåtur på 15-20 minutter nok til at give hjernen ro.

Nr. 3: Jeg går nuts. Sunde fedtstoffer er en stor del af min kost. Jeg tyller mandler indenbords og spiser avokado hver dag. Fisken halter lidt efter, men jeg elsker fisk, så det handler bare om at få det skrevet på indkøbslisten (BONUSINFO: jeg laver lister. Indkøbslister, det skal du nå-lister, dem du skal ringe til-lister og det skal du skrive om på bloggen-lister. Jeg elsker lister, og de hjælper mig til at holde fokus når hverdagen går lidt for stærkt).

Nr. 4: Jeg klapper mig selv i måsen og siger ”SÅDAN!!”. Ja, jeg roser mig selv til skyerne når jeg har gjort noget godt, og jeg er selvfed – på den fede måde. Det er vigtigt at kunne klappe sig selv på skulderen og kunne sige ”GODT GÅET (indsæt dit navn her)”, så det gør jeg så tit jeg kan.

Nr. 5: Jeg har lært at elske mig selv (apropos nr. 4). Det er nok noget nær det bedste jeg har gjort for mig selv, og min krop for den sags skyld. Jeg er ikke sådan en der løber på strøget og praler af hvor god jeg er (findes sådan nogle??), men jeg hviler i mig selv og står ved mine valg, min krop og min væremåde. Jeg har før været meget usikker (læs: typen der ikke turde sige hverken ”buh” eller ”bæh” når hun stod oppe ved tavlen i folkeskolen), men i dag hviler jeg så meget mere i mig selv, at jeg tager den meget mere med ro – selv når jeg skal stå foran mange mennesker. Hvordan jeg kom hertil? Jeg overbeviste mig selv om, at jeg er god nok, og så lyttede jeg til det.

Mad før, under og efter 21,097 km

12030811_10206458330873841_1737103760_nDa jeg spontant tilmeldte mig årets Copenhagen Half Marathon, var det uhyre vigtigt for mig, at min krop havde de allerbedste forudsætninger for at gennemføre med god energi. En ting var, at jeg ikke havde trænet op, og at det var en kæmpe udfordring for min krop. En anden ting ville være, hvis jeg så heller ikke havde spist ordenligt, så tror jeg min krop havde sagt “hov, holdt, stop vent” meget hurtigt.

Dagen før er det altid en god ide at spise kulhydrater, så kroppens energidepoter er fyldte, men når det er sagt, så behøver man ikke gøre maden til raketvidenskab. Spis som du plejer, spis eventuelt lidt ekstra kulhydrat i form af pasta, ris og brød. Selv spiste jeg burger med en god hjemmelavet bolle til aften.

På løbsdagen tænkte jeg noget mere over hvad jeg spiste. Min morgenmad spiste jeg godt 3 timer før løbet blev skudt igang, og det bestod af to store hjemmebagte boller med et godt lag Nutella (ja, i kender mig vel efterhånden), dertil drak jeg et glas mælk og rigeligt med vand. Op til løbet spiste jeg ikke andet, men drak vand.

Under løbet sørgede jeg for at stoppe ved alle vandposter og drikke lidt vand, derudover drak jeg lidt energidrik ved to af posterne (det er altså en god ide, at teste kroppens reaktion på de søde drikke af inden løbsdagen… det havde jeg ikke, og fik sådan nogle onde jag i maven – ubehageligt, og kan ikke anbefales). Derudover spiste jeg en tablet med druesukker under løbet.

Lige da jeg havde passeret målstregen (godt øm, godt træt og godt stolt) spiste jeg endnu en druesukker og drak massere af vand. Jeg spiste også nogle kanelgifler, en banan og på vej hjem købte jeg en stor kakaomælk som jeg også drak.

Det vigtigste er egentlig at give kroppen hurtig energi lige efter løbet, gerne i form af simple kulhydrater og meget gerne i flydende form så det hurtigt kan komme ud til musklerne. Resten af dagen bør du spise godt, med fokus på kulhydraterne, for at fylde kroppens depoter op igen. Så spis det du allerbedst kan lide, lige præcis det du har lyst til og det du måske ikke tillader dig for meget af i hverdagen.

Jeg var overrasket over hvordan min krop tog imod alt det mad jeg spiste. Jeg synes jeg kørte mad indenbors hele eftermiddagen/aftenen. Alligevel virkede det bare som om kroppen slugte det med hud og hår #tak Nadja, mere tak”. Hyppige måltider, og rigeligt med væske(!), efter løbet var vejen frem for mig. Det fungerede rigtig godt for min krop, da den på den måde aldrig nåede at blive sulten, træt og energiforladt. Egentlig havde jeg en meget energifyldt eftermiddag når man tænker på den tur jeg lige havde været ude på. 12007191_10206403359859600_613969643_n

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her

Vær god ved dig selv

Kender i det, man har lige lagt sig i sin seng for at sove, og det eneste man kan tænke på, er morgenmad? Jeg er måske dybt mærkelig, men jeg tager ofte mig selv i at ligge og glæde mig til min morgenmad. For, for mig er morgenmaden det ultimative bedste måltid på dagen.

Morgenmaden er også det tidspunkt på dagen, hvor jeg lige lader batterierne helt op. Efter en, forhåbentlig, god nats søvn, har jeg brug for at vågne ordenligt og roligt. Jeg kan ikke klare stressede morgener, så jeg prioriterer min tid om morgenen så der er plads til mine rutiner. En god start på dagen betyder, for mig, rigtig meget for resten af min dag.

Jeg giver mig tid til en god start om morgenen for at gennemgå dagsordenen med mig selv, for at løbe de foregående dage igennem, for at mærke efter hvor jeg er lige nu og, ikke mindst, hvor jeg er på vej hen og for at være god ved mig selv.

Netop det at være god ved sig selv igennem sin morgenmad, har Arla lagt fokus på igennem en ny kampagne som netop hedder “vær god ved dig selv”. Kampagnen er lanceret i forbindelse med et ny morgenmadsyoghurt, som netop kan være en måde at forkæle sig selv, og være god ved sig selv på. Se videoen nedenfor og bliv inspireret til at dele din morgenrutine under #værgodveddigselv på Instagram.

Indlægget er sponsoreret

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her

Older posts