Mad før, under og efter 21,097 km

Sådan bliver du sund

12042269_10206472944159164_1773355426_n“Spis mindre kulhydrat”, ” Spis flere fibre”, “Spis mindre fedt”, ” Spis mere fedt”. Gør dit. Gør dat. Nej tak! Jeg gør præcis hvad der føles rigtigt i min krop, og fem af de ting der virkelig gør noget godt for mig, deler jeg i dette indlæg med jer. Først og fremmest vil jeg lige slå fast, at fordi det virker for mig, er det ikke ensbetydende med, at det virker for dig (bum, så fik vi vidst det på plads fra start). Mærk efter, lyt og føl dig frem, sådan bliver DU sund.

Nr. 1: Jeg spiser op til 7-8 gange om dagen! Hvis jeg glemmer at spise bliver jeg sur, doven, irritabel, træt og klar til at smide i seng kl. 19.00 (hvis ikke allerede 18.00…). Sådan en hverdag gider jeg ikke. Derfor spiser jeg i hvert fald 6 gange om dagen, og kan tydeligt mærke at det gør det helt rigtige for min energi, både til at være fysisk aktiv og til at koncentrere mig bedre.

Nr. 2: Jeg giver hjernen ro. Jeg indlægger pauser i min hverdag til at gøre lige præcis det JEG har lyst til. Om det er at gå en tur, tage op og træne, lave en kop te eller stirre ind i væggen er fuldkommen lige gyldigt, men pauserne er vigtige. De behøver ikke vare flere timer, nogle gange er en gåtur på 15-20 minutter nok til at give hjernen ro.

Nr. 3: Jeg går nuts. Sunde fedtstoffer er en stor del af min kost. Jeg tyller mandler indenbords og spiser avokado hver dag. Fisken halter lidt efter, men jeg elsker fisk, så det handler bare om at få det skrevet på indkøbslisten (BONUSINFO: jeg laver lister. Indkøbslister, det skal du nå-lister, dem du skal ringe til-lister og det skal du skrive om på bloggen-lister. Jeg elsker lister, og de hjælper mig til at holde fokus når hverdagen går lidt for stærkt).

Nr. 4: Jeg klapper mig selv i måsen og siger ”SÅDAN!!”. Ja, jeg roser mig selv til skyerne når jeg har gjort noget godt, og jeg er selvfed – på den fede måde. Det er vigtigt at kunne klappe sig selv på skulderen og kunne sige ”GODT GÅET (indsæt dit navn her)”, så det gør jeg så tit jeg kan.

Nr. 5: Jeg har lært at elske mig selv (apropos nr. 4). Det er nok noget nær det bedste jeg har gjort for mig selv, og min krop for den sags skyld. Jeg er ikke sådan en der løber på strøget og praler af hvor god jeg er (findes sådan nogle??), men jeg hviler i mig selv og står ved mine valg, min krop og min væremåde. Jeg har før været meget usikker (læs: typen der ikke turde sige hverken ”buh” eller ”bæh” når hun stod oppe ved tavlen i folkeskolen), men i dag hviler jeg så meget mere i mig selv, at jeg tager den meget mere med ro – selv når jeg skal stå foran mange mennesker. Hvordan jeg kom hertil? Jeg overbeviste mig selv om, at jeg er god nok, og så lyttede jeg til det.

4 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mad før, under og efter 21,097 km