Vær god ved dig selv

Mad før, under og efter 21,097 km

12030811_10206458330873841_1737103760_nDa jeg spontant tilmeldte mig årets Copenhagen Half Marathon, var det uhyre vigtigt for mig, at min krop havde de allerbedste forudsætninger for at gennemføre med god energi. En ting var, at jeg ikke havde trænet op, og at det var en kæmpe udfordring for min krop. En anden ting ville være, hvis jeg så heller ikke havde spist ordenligt, så tror jeg min krop havde sagt “hov, holdt, stop vent” meget hurtigt.

Dagen før er det altid en god ide at spise kulhydrater, så kroppens energidepoter er fyldte, men når det er sagt, så behøver man ikke gøre maden til raketvidenskab. Spis som du plejer, spis eventuelt lidt ekstra kulhydrat i form af pasta, ris og brød. Selv spiste jeg burger med en god hjemmelavet bolle til aften.

På løbsdagen tænkte jeg noget mere over hvad jeg spiste. Min morgenmad spiste jeg godt 3 timer før løbet blev skudt igang, og det bestod af to store hjemmebagte boller med et godt lag Nutella (ja, i kender mig vel efterhånden), dertil drak jeg et glas mælk og rigeligt med vand. Op til løbet spiste jeg ikke andet, men drak vand.

Under løbet sørgede jeg for at stoppe ved alle vandposter og drikke lidt vand, derudover drak jeg lidt energidrik ved to af posterne (det er altså en god ide, at teste kroppens reaktion på de søde drikke af inden løbsdagen… det havde jeg ikke, og fik sådan nogle onde jag i maven – ubehageligt, og kan ikke anbefales). Derudover spiste jeg en tablet med druesukker under løbet.

Lige da jeg havde passeret målstregen (godt øm, godt træt og godt stolt) spiste jeg endnu en druesukker og drak massere af vand. Jeg spiste også nogle kanelgifler, en banan og på vej hjem købte jeg en stor kakaomælk som jeg også drak.

Det vigtigste er egentlig at give kroppen hurtig energi lige efter løbet, gerne i form af simple kulhydrater og meget gerne i flydende form så det hurtigt kan komme ud til musklerne. Resten af dagen bør du spise godt, med fokus på kulhydraterne, for at fylde kroppens depoter op igen. Så spis det du allerbedst kan lide, lige præcis det du har lyst til og det du måske ikke tillader dig for meget af i hverdagen.

Jeg var overrasket over hvordan min krop tog imod alt det mad jeg spiste. Jeg synes jeg kørte mad indenbors hele eftermiddagen/aftenen. Alligevel virkede det bare som om kroppen slugte det med hud og hår #tak Nadja, mere tak”. Hyppige måltider, og rigeligt med væske(!), efter løbet var vejen frem for mig. Det fungerede rigtig godt for min krop, da den på den måde aldrig nåede at blive sulten, træt og energiforladt. Egentlig havde jeg en meget energifyldt eftermiddag når man tænker på den tur jeg lige havde været ude på. 12007191_10206403359859600_613969643_n

Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55
   

2 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vær god ved dig selv