Superkræfter, vaner og sundhed

12212549_10206720432066207_1009967542_nHvis jeg skulle vælge en superevne, skulle det være at kunne læse tanker. Egentlig mest fordi det ville være møg gavnligt i mit arbejde som kostvejleder.

Jeg møder tit fordommen “det der kostvejledning handler jo bare om at give en kostplan – bum færdig”, men nej, det er gør det ikke. Uden at fornærme nogle, vil jeg sige at alle kan lave en kostplan, udfordringen ligger i at få folk til at følge den.

Så hvis jeg kunne læse mine klienters tanker, ville det gøre mit arbejde så meget lettere – og sikkert også kedeligere.

Generelt handler det at opnå sundere vaner mere om tankerne end om grøntsager og proteiner, i hvert fald i min verden. Vi ved jo godt hvad vi skal gøre, men hvorfor gør vi det ikke bare? Hvorfor er det så svært at modstå den kage? Hvorfor skal vi tænke så meget over det? Fordi vi er groet fast i nogle vaner, og vaner er trygge, vante, nemme og overskuelige.

Det ligger til os at vi hader at komme ud af vores comefortzone. Men hvis vores comefortzone omfatter alt for meget junk, slik og kage, og vi samtidig ønsker os en balanceret krop, så er der et eller andet vi skal genoverveje.

Vaner er svære at bryde ja, men det er ikke umuligt. Første step handler i bund og grund om at gøre sig selv bevidst om sine vaner og om det man gerne vil ændre og, ikke mindst, at definere HVORFOR for sig selv. Er det fordi du døjer med dårlig ryg? Fordi du er træt af at blive forpustet når du går op ad trappen? Er det fordi at medierne har bildt dig ind, at du skal se ud på en bestemt måde? Det siger lidt sig selv, at du kun bør lytte til de to første punkter.

Definer for dig selv hvorfor du vil ændre vaner, og hvilke vaner du vil ændre. Skriv ned, hold dig selv i ørerne og vigtigst af alt, hav dig selv med.

Tights, julegaveønsker og en god røv

Skærmbillede 2015-11-16 kl. 13.58.31

1:// Nike Pro shorts 2:// Nike Legendary Jacquard Tights 3:// Nike Gym Vintage Hættetrøje  4:// Nike Dfk Bralette  5:// Nike Pro Hyperwaem Tights 6:// Nike WMNS Free 5.0

Jeg er pjattet med træningstøj, hvilket den skarpe læser måske allerede har opdaget, da jeg tidligere har givet mit bud på, hvordan du kan snige træningstøjet ind i dit hverdags-outfit.

Læs også: Åh nej, studiestart

Eftersom at min familie er hurtigt ude, og allerede beder om julegaveønsker, så måtte jeg jo i tænkeboks. Hvad bruger jeg tit, hvad kan jeg aldrig få nok af, hvad ELSKER jeg at iføre mig? Træningstøj. Ovenstående 6 ting kunne derfor snildt snige sig ind på min ønskeseddel til jul. Trøjen er perfekt til når kulden rammer træningscentrene, og man holder for lange pauser mellem sine set, og bliver lidt små kold. Tightsene er perfekte, hvis man som jeg har lidt former omkring hofterne og måsen, og ikke er bleg for at vise dem frem. Sort er lækkert, men i min verden er grå og farver på tights det nye sort. Toppen synes jeg er smadder lækker, men er i tvivl om jeg selv ville trække i sådan en sag, kender i det? Skoene er, Nike, behøver jeg sige mere? God kvalitet, flot design og skønne at jogge rundt i. Så mangler jeg bare at finde på lidt andre ønsker også, end træningstøj..

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her

Den moderne magt fucker med vores hoveder

BwLamOqIgAANKUCDu tænker at du er tyk, fordi du dagligt møder et urealistisk tyndt ideal. Du synes at du bør tage dig sammen, fordi du kender en som har tre jobs mens du bøvler med dit ene. Du føler dig ikke god nok, fordi du måler dig med andre der har en helt anden baggrund end dig. Du føler dig træt, men under ikke dig selv en fridag, fordi du skal jo leve op til de standarter der er sat for dig. Hvor kommer alt det dog fra? Hvornår gik vi fra at lytte til os selv, til at lade andre styre vores liv og tanker?

Det er åbenbart ikke længere ok at mærke efter i egen krop og psyke, fordi ikke særlig langt væk i ens omgangskreds er der en der har det værre, arbejder mere, træner hårdere, og er slankere – og dem sammenligner den moderne magt (AKA: samfundet) os med. Det er altså ikke nødvendigvis os selv der ser et problem, men vi ved hvordan den moderne magt vil have os til at se ud og opføre os. Vi ved, at vi bliver holdt op mod hinanden, og det stresser os. Derfor lader vi andre styre vores liv og tanker om os selv, i stedet for at lytte til os selv. Det er skræmmende ikke?

Men hvad nu hvis du er helt som du skal være, i den krop og med den vægt du har? Hvad nu hvis dit ene job kræver ligeså meget som din venindes tre? Hvad nu hvis din krop har det helt fint med det træningsmønster du har? Hvad nu hvis jeg fortæller dig, at du er god nok som du er?

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her

Hvad med om 5, 10, 15 år?

12179448_10206637093222788_1227291798_nJeg er typen der tit tænker i hvis’er. Hvad hvis nu jeg ikke når toget? Hvad hvis nu det begynder at regne. Hvad hvis nu jeg kører forkert? Jeg tror i kender det. Det kan være en hindring nogle gange og en kæmpe belastning, men det kan også være positivt og refleksivt.

For eksempel tænker jeg tit over, hvad vi vil tænke om vores liv om 5, 10, 15 år? Hvad vil vi se tilbage på. Vil vi være glade over de valg vi tager? Hvad nu hvis vi tænker tilbage og føler vi har spildt vores tid?

Jeg kunne godt frygte, rent kost, motions og sundhedsmæssigt, at mange vil tænke tilbage på deres liv som fyldt med kalorietælling, kylling, kosttilskud og forbud. Jeg frygter lidt at familien, vennerne, tiden til sig selv og kvalitetstiden med en god bog bliver glemt blandt tankerne om den perfekte krop.

Det enorme fokus der er kommet på sundhed de seneste mange år, kan jeg godt være bange for er roden til, at mange måske glemmer at leve i nuet og nyde de små ting.

Hvornår har du for eksempel sidst lagt dig ned i en park med en god bog og bare nydt dig selv? Hvornår har du været ude med en veninde og spist lige præcis hvad du ville? Hvornår har du sidst taget en løbetur uden at bekymre dig om pace, kilometer og tider? Der er helt sikkert mange som værdsætter og husker de ting, men der er i den grad også mange, hvor kosten og kalorierne tager over, og fylder mere end hvad godt er.

Det er godt at være bevidst om sin sundhed, men det er ligeså godt at kunne give slip, ikke hver dag, men bare engang imellem. Jeg møder tit udspilede øjne og en åben mund, hvis jeg siger “jamen, så spis da den kage, hvis du har lyst til den”, og jeg kan næsten læse deres tanker “JAMEN KALORIERNE”. Jo, men det er helt okay at spise kage engang imellem, og det er helt okay at nyde kage – du behøver ikke slå dig selv oveni hovedet bagefter. Jeg tør vædde med, at dem der spiser kage hver dag ikke nyder den lige så meget som dem der spiser kage en gang om ugen. NYD NUET OG NYD KAGEN, det kan også være sundt.

Så derfor, stop op, tænk over din hverdag og tænk over hvordan vil du se på den om 5 år, 10 eller 15 år?

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her

Drop de sociale medier

12181929_10206636973299790_1180168844_nDrop billederne, Instagram, Facebook, hastags, synes godt om tilkendegivelser og træk vejret, bare et øjeblik. Misforstå mig nu ikke, jeg elsker selv de sociale medier. Jeg synes det er sjovt at uploade billeder og at læse alle jeres skønne kommentarer. Men jeg elsker ligeså meget at trække stikket ud, og spise en lækker (og ellers meget fotogen) brunch, uden at tage billeder af den først.

Jeg mener det er super vigtigt at give de sociale medier en timeout engang imellem. Jeg synes selv, at jeg er blevet bedre til det, bedre til at lukke af og bare nyde nuet, i stedet for at tænke over fra hvilken vinkel min burger mon vil se mest appetitlig ud. Alligevel kan det stadig godt give mig dårlig samvittighed, hvis det er flere dage siden, at jeg har opdateret min Instagram eller bloggen her, hvorfor jeg altså ligger fokus på, at det er helt ok, og måske endda ret sundt, at droppe de sociale medier, bare engang imellem.

Lige for tiden er jeg igang med min bachelor, hvilket fylder rigtig meget i mit hoved. Derfor går der også længere imellem indlæggene her og billederne på Instagram – og det er helt ok har jeg lært. Det er også helt ok at spise brunch, fredagsslik og at træne, uden at smække det op på facebook.

Læs også: træn når du træner

Hvorfor nu dette fokus? Fordi jeg selv har oplevet at lade mig styre alt for meget af de sociale medier, og blevet irriteret hvis den tallerken jeg fik placeret foran mig ikke var instagramvenlig, for så kunne jeg jo ikke dele den. Eller hvis min aftensmad endnu engang endte med at være rugbrød, for det var jo ikke inspirerende. Det kunne irritere mig grænseløst og irritationen kunne endda overskygge det jeg lavede. Jeg glemte at nyde hvor jeg var og hvad jeg lavede, for det skide billede fyldte mere (det er fjollet ikke). Nu irriterer det mig, at det irriterede mig så meget, og jeg har lyst til at ruske tidligere mig og sige “SLAP SÅ AF NADJA”.

Så nu slapper jeg af. Nyder mine rugbrødsmadder uden at bekymre mig om, om de er inspirerende eller ej. Tager på den cafe jeg har lyst, uden at tænke over, om de anretter tallerkenen efter mit instagram-øje og giver mig tid til min bachelor, uden at blive panikken over at jeg ikke opdaterer bloggen så hyppigt som jeg plejer. Jeg har langt fra droppet de sociale medier, men fjernet dem fra mine tanker når jeg laver noget andet. Nyder nuet og tilstedeværelsen, og jeg kan kun sige at det giver ro omkring mig. Derfor dette fokus på, at droppe de sociale medier engang imellem.

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her