Fuldkorns tortilla pandekager

Om de negative automatiske tanker

Du ser dig i spejlet fra en uheldig vinkel, straks flyder de ind over dig, tankerne: “Nej hvor ser jeg tyk ud. Jeg har sikkert taget på. Jeg spiste også for meget igår, hvorfor kan jeg ikke holde igen. Tykke dyr. Jeg kan heller aldrig finde ud af noget som helst…”.

Jeg har før nævnt dem her på bloggen, tankerne der kan spolere enhver motivation. De kaldes i sundhedsfaglig omtale for automatiske negative tanker. De er ikke unormale at have, og jeg vil gå så langt som at sige, at alle har dem i større eller mindre grad, og det er forskelligt hvor meget de dominerer i hverdagen.

Du kan godt lære at bekæmpe de automatiske negative tanker, men det kræver at du har forberedt dig på dem og det kræver, at du ved, at du er stærkere end deres formuleringer om dig. Den bedste måde at forberede sig på dem er, ved at skrive nogle alternative tanker ned, som du kan tænke når de automatiske negative tanker dukker op.

Jeg oplevede selv en negativ automatisk tanke for lidt tid siden, jeg var oppe i fitness og skulle til at gå igang med en øvelse. Inden jeg tog mine håndvægte i hænderne fik jeg set over på en anden kvinde, som sad og lavede samme øvelse som jeg skulle til, hun havde en tungere håndvægt end jeg – en typisk situation hvor de automatiske negative tanker får frit spil. Min tanke var “Kæft hvor er du også svag at du ikke kan tage mere”, men lynhurtigt, og helt automatisk skyllede en alternativ tanke indover mig “HAHA nej sgu da, jeg er pisse sej at jeg kan tage det jeg kan. Vi er to forskellige mennesker, og i to forskellige kroppe. Der er ingen grund til at sammenligne dig med hende, husk det Nadja”. Jeg begyndte at smile og gå igang med mit sæt, uden at tænke videre over det.

Det kan sagtens lade sig gøre at få de alternative tanker til at dominere, det handler bare om at begynde at arbejde med det. Skriv dine typiske automatiske negative tanker ned, find nogle positive alternative tanker, og hav dem med dig, så du er klar med et comeback til den negative spirrevip der til tide mænger sig i dit hoved.

12584161_10207151858651602_460618023_n

Følg mig på Facebook, Instagram og Snapchat: nadjavienberg

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55

Jeg er startet op som selvstændig klinisk diætist, og er du interesseret i at høre, hvordan jeg kan hjælpe dig? Så læs mere her

4 kommentarer

  • Nadia

    Jeg elsker dine indlæg! Du rammer bare plet hver gang. Jeg vil følge dit råd og have de alternative tanker klar fremover. Tak for en fantastisk blog :o)
    Kh Nadia.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hvor er det bare dejligt at høre! Det gør mig virkelig glad, at du kan bruge mine indlæg – og jeg håber du får succes med de alternative tanker. Tak fordi du læser med 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hvor er det pudsigt at man bare totalt kan genkende det, du skriver om, fra sin egen hverdag. Så relaterbart – og en rigtig god måde du får fortalt om det på, og hvordan man skal føre tankerne væk. Jeg holder simpelthen op med at tænke på det og distraherer mig selv med noget andet jeg er bedre til! Det hjælper mig tit 🙂

    http://everydayandever.wordpress.com

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Tarinje,

      Jeg er super glad for at du kan genkende dig selv i indlægget – det betyder at jeg har ramt rigtig 😉

      Det lyder som en god taktik at forsøge at distraherer sig selv også, det også en måde at komme dem til livs på 🙂

      Dejligt du synes om indlægget.
      Hav en fantastisk dag!
      Nadja

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fuldkorns tortilla pandekager