4 ting jeg hader ved min krop

Bomstærk omelet

10572779_10203359825333139_1768257292_nDen her omelet er en protein-bombe(!) som fungerer super godt både til både morgenmad, frokost eller som en let aftenret. Jeg ser ofte at der fortrinsvis bliver brugt æggehvider i omelleter, da hviderne faktisk kun består af proteiner og vand, og fordi at fedtmassen derfor udelukkende findes i blommen, men det gør jeg mig ikke i når jeg laver omelet. Æg indeholder stort set alle vitaminer og mineraler, med undtagelse af C-vitamin, og vitaminerne findes netop kun i blommen, og det er derfor jeg vælger at udnytte hele ægget i denne ret, da den fungerer som et hovedmåltid. Det kan dog være fordelagtigt, hvis man ønsker at spare på kalorierne, kun at bruge æggehviderne til sundere snacks – prøv for eksempel mine blåbærpandekager.

Omeletten her suppleres med en god portion essentielle fedtsyrer fra laksen og folat fra spinaten. De essentielle fedtsyrer der findes i fisken, er med til at reducere det farlige kolesterol. Folat er nødvendig for, at kroppen kan producere proteiner, som vores muskler bruger som byggesten. Det er i samspil med de mange proteiner fra både fisk og æg, og det vigtige mineral fra spinaten, at den her omelet bliver til en bomstærk omelet.

Det du skal bruge (1 stk):

  • 2 æg
  • 2 stk frossent spinat
  • lidt purløg
  • en sjat mælk
  • laks
  • smagsneutral kokosolie til stegning

Fremgangsmåde:

Start med at pist æg, mælk og purløg luftigt. Tø spinaten op og bland i æggemassen. Varm en pande op med lidt kokosolie på. Når panden er godt varm hældes æggemassen på panden og der skrues ned på svag varme. Læg et låg over og lad stå i nogle minutter, indtil æggemassen er begyndt at sætte sig. Tag låget af og dæk den ene halvdel af omeletten med laks, læg låget over igen og lad stå et par ekstra minutter. Når den føles færdig, vendes den halve omelet henover den anden halve, og omeletten serveres med lidt lækkert grønt til.

Du kan med fordel gøre brug af andre friske krydderurter så som basilikum eller persille. Ligeledes kan du også vælge at putte andre grøntsager i som for eksempel tomat eller måske grønne bønner. På den måde kan du udnytte de råvarer du har liggende, i stedet for at smide dem ud #stopspildafmad

10565947_10203359820373015_1031730358_n

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

4 ting jeg hader ved min krop