Porre-pasta ret i ovnen

juli 18, 2016 71 Af Sunderehverdag

10588836_10203618841968393_1107896217_nMin mor er aldrig i tvivl om hvad hun skal servere, hvis jeg skal spise hjemme. Medmindre det er sommer, for så serverer hun gerne hendes kartoffelsalat til en omgang grill mad, men ellers, står den altid på hendes porre-pastaret. De bløde porrer og den salte skinke går helt perfekt sammen med æg og pasta. Det er guf til ganen og god energi til kroppen.

Porrer er rige på en lang række mineraler, derudover indeholder de en god portion C-vitamin. C-vitamin er et antioxidant som styrker immunforsvaret ved at beskytte kroppen mod frie radikaler. Ligeledes er beta-carotener også antioxidanter, og beta-carotener er også at finde i porrerne. Beta-carotener omdannes delvist til A-vitamin i kroppen, alt efter behovet. Udover mineraler og vitaminer indeholder porrerne også kostfibre, som giver en god mæthed og som er gode for vores fordøjelse.

Det du skal bruge (4-6 personer):

  • ½ L madlavsningsfløde (8%)
  • 6-8 æg (afhængig af størrelsen på ægget)
  • 2-3 porrer
  • 2 pakker skinketern (eller en rest hamberryg/skinke du kunne have i fryseren eller fra en steg dagen før)
  • 250 g grove pastaskruer
  • salt og peber

Fremgangsmåde:

Først skal pastaskruerne koges som anvist på pakken (dette er meget vigtigt, ellers ender du med knaldhårde pastaer i retten). Imens pastaen koger pisker du æg og madlavningsfløde med salt og peber. Porrerne skæres ud i små skiver og så er du klar til at pakke retten når pastaen er færdig. Start med et lag pasta, herefter porrer, skinke og fortsæt sådan indtil der ikke er mere at tage af. Slutteligt hælder du æggemassen over hele retten så den er jævnt fordelt.

Pastaretten stilles i en forvarmet ovn på 200 grader i ca. en times tid, indtil æggemassen er størknet og smågylden. Vi spiser tit retten med en lækker salat eller andet grønt tilbehør til.