Ting jeg elsker ved at være single

Sov godt

14501851_10209198913586696_1020468160_nSøvn. Jeg får alt for lidt af den til daglig, og jeg ved det godt. Jeg sover måske omkring 6-7 timer om natten, hvilket til tider godt kan mærkes på humøret, energien og trangen til kaffe. I sidste weekend var jeg til søvnevent med den bæredygtige virksomhed Auping, der laver bæredygtige senge, puder, madrasser og jeg skal komme efter dig. Til eventet lærte hvad jeg selv kan gøre for at sove bedre. Jeg lærte også, at det optimale er at sove 7-9 timer hver nat, og jo mere fysisk aktiv du er i løbet af din dag, jo højere søvnbehov. Av. Det skal der vidst arbejdes videre med fra min front.

En måde jeg kan arbejde med det på, er ved at koncentrere mig om kun at sove i min seng. Det selvfølgelig også tilladt at være fysisk aktiv i sengen, så længe, at det er den ene fysiske aktivitet som er henvendt til at lave i en seng, der er tale om – så må i selv regne resten ud. Jeg bor nærmest i min seng. Jeg ser tv i min seng, blogger i min seng, læser bøger i min seng og selvom jeg er meget imod det, så spiser jeg i min seng oftere end jeg vil stå ved det. Det kan være en udfordring rigtig mange unge står med, da virkelig mange lejer sig ind på et værelse, og derfor ikke rigtig har så forfærdeligt mange andre steder at opholde sig når de er hjemme.

Men man kan heldigvis lave andre små justeringer til at opnå en bedre søvn. Jeg blev blandt andet klogere på, at jeg skal ligge min telefon væk fra mig, lang tid før jeg har tænkt mig at sove. Lyset fra telefonen kan virke forstyrrende for ens søvnrytme, da den er så skarp at den vækker en mere op end man tror. Jeg fandt også ud af, at der er noget om snakken, eftersom jeg føler at jeg sover bedre når jeg har vinduet helt åbent på mit værelse. Et optimalt soveklima er mellem 16-20 grader, mit er måske lidt lavere, men frisk luft kan virkelig hjælpe til at opnå en bedre søvn.

Udover en masse små fif til at optimere søvnen har jeg også testet Aupings app, som kan fortælle dig om du sover godt – ja ja, jo jo, du kan nok også selv mærke efter, men app’en er klogere end du tror. App’en har også et indbygget vækkeur, som kan sørge for at vække dig når du er i den lette søvn så du vågner på det mest optimale tidspunkt. App’en vækker dig indenfor en halv time før det klokkeslet du ønsker, og det skulle gøre at du kan starte dagen veludhvilet og frisk.

Jeg ved jo godt, at søvnen er vigtig for, at min hverdag hænger sammen. Derfor lærer mine venner også hurtigt, at man ikke skal skrive til mig efter kl. 22.00 i hverdagene, for der har jeg simpelthen lagt mig til at sove. Jeg står op, de fleste dage i ugen, kl. 5.00, og det betyder, at jeg som oftest kun får de der 6-6,5 timers søvn om natten. Det er ikke optimalt, og derfor er jeg vild med, at jeg har fået en masse små tips til hvordan jeg kan optimere min søvnrytme. 14469391_10209198913546695_1313145132_n

Turen til Bornholm var sponsoreret af Auping

nadja_signatur
Skal jeg hjælpe dig med at få ro på tankerne omkring mad? hjælpe dig til at acceptere din krop? at slippe yoyo vægten? at slå op med badevægten? Så læs mere her
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ting jeg elsker ved at være single