Dadelkugler med jul i

Om at forebygge stress, og om en panda på jagt

15174416_10209734596538435_1069802110_nStress er i mine øre et enormt grimt ord. Selve ordet giver mig en ubehagelig følelse i maven. Jeg tror primært det er fordi, at jeg flere gange har haft det helt tæt på. Ikke kun igennem min egen oplevelse med stress, men især også da sygdommen har ramt flere af mine nærmeste som et lyn fra en skyfri himmel. Det var i hvert fald sådan jeg følte det, men jeg er blevet klogere nu, og ved godt, at hos dem, har stressen lagt som en ond skygge i lang tid før den rigtig brød løs.

Det gik først op for mig, hvordan stress kan snige sig ind på en, som en panda på jagt efter sit bytte, da jeg selv så den i øjnene. Da jeg indså at jeg var stresset, havde jeg i en meget lang periode gået rundt og skubbet tanken væk. Selve ordet nægtede jeg at bruge, for jeg var ikke stresset, jeg var presset. Jeg fandt et synonym for stress, for at kamuflere mine følelser og for at virke ovenpå. Jeg følte på det tidspunkt at ordet stress blev misbrugt af mange. Stress er ikke lig med en lang og travl dag, stress er psykisk og følger dig dag og nat. Det var først her det sådan rigtig gik op for mig, at jeg ikke bare var presset.

Jeg var langt fra så stresset, at jeg behøvede sygemelding fra mit arbejde, men jeg var alligvel så langt, at jeg skjulte mig selv når jeg havde fri. Jeg græd og gemte mig væk. Jeg udnyttede min mor, som nærmere var min psykolog i den periode, til, at komme af med nogle af alle de uforklarlige følelser jeg havde indeni. Jeg var så heldig, at min mor stod med åbne arme og kærlighed klar til mig hver dag jeg havde fri, men det er desværre ikke alle der er så priviligerede. Det er heller ikke alle, der ved hvordan de skal dele tankerne og følelserne omkring stress, da det er en underlig størrelse – og langt de fleste har den her indre kritiker, der fortæller dem, at de lige skal tage sig sammen. Jeg vidste ikke på daværende tidspunkt, at der var hjælp at hente på nettet. Jeg vidste ikke, at jeg kunne hente hjælp hos Krifa – som gør et utrolig stort stykke arbejde i, at få dig til at spotte stress før det er for sent. Jeg vidste ikke, at jeg kunne prøve stressfri forløb gratis, og få hjælp der hvor jeg var. Jeg vidste ikke, at det at jeg glemte ting, det at jeg gemte mig væk og de hyppige hovedpiner havde noget med stress at gøre, men det ved jeg nu.

Jeg har været der, ikke så langt ude som jeg kunne havde været, men jeg har været der, og jeg skal ikke tilbage igen. Derfor er jeg idag yderst opmærksom på, at lære af min erfaringer, lære hvordan jeg undgår tilbagefald. En af de vigtigste ting har jeg skrevet om her. Men ellers handler det for mig om at bruge min mavefornemmelse. Jeg kan idag hurtigt mærke, hvis jeg bevæger mig ud på dybere vand end jeg bør, og vælger 7-10 gange at gå med min mavefornemmelse. Gå den “sikre” vej. 3 ud af 10 gange satser jeg måske, ikke fordi jeg vil lege med stressens magt, men fordi jeg også ønsker at udfordre mig selv. Udforske min styrke. Jeg mener bestemt også, at udvikling kan være med til at styrke dig, og gøre dig mere robust i det du foretager dig. Du skal altid have hjertet med, men at leve i en evig komfort zone er heller ikke en garanti for at leve stressfrit. Derfor er mit bedste råd for at forebygge tilbagefald, at bruge sin mavefornemmelse, udfordre sig selv engang imellem, men aldrig lade sig selv komme helt derud, hvor det føles helt forkert.

Indlægget er sponsoreret af Krifa

Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55
   

2 kommentarer

  • Hejsa – jeg synes det er super fedt at du skriver om din stress. Det er noget, som rigtig mange døjer med, og det er bare skide vigtigt at få ud, så folk er mere opmærksomme på det! <3

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dadelkugler med jul i