Har du aldrig fortrudt?

5 tips til at slippe af med kaloriefanatismen

15218252_10209817875420355_1676162224_nJeg spurgte forleden på snapchat, om der var noget særligt i godt kunne tænke jer at høre om, og her blev nævnt om jeg ikke kunne komme med nogle gode råd til at holde sig sund, uden at være kalorie-fanatiker. Og JO, det kan jeg bestemt. Der er et ekstremt fokus på kalorier og næringsstoffordelinger, at det halve kunne være nok. Det medfører også en fanatisme om, at man ikke kan være sund uden at tælle kalorier. Den fordom vælter jeg lige af hylden til en start – for det kan du sagtens. Kalorier er ikke lig med sundhed, og sådan er det. Du bliver ikke tyk af at spise “for mange” kalorier en dag. Du bliver oppustet (se billedet – det findes der heldigvis også midler mod). Spiser du for mange kalorier over en lang periode, vil du tage på, men det betyder ikke, at du SKAL tælle kalorier, for at undgå at tage på.

  1. Lad hver med at tro, at du kan kontrollere dit kalorieindtag. Der findes uendelige mange fornemme app’s til formålet, og de er sikkert udemærket, men det hjælper dig ikke på den lange bane. At indtage et bestemt antal kalorier dagligt gør dig ikke sund. At spise efter bestemte makronæringsstoffordelinger, gør dig heller ikke sund.
  2. Drop tankerne om, hvad du burde spise. Burde, skulle, kunne findes ikke, ene og alene af den grund, at der er ingen mennesker der er ens. Ligesom der ikke er nogle dage der er ens. Derfor er det vigtigt, at man mærker kroppens signaler, fremfor at spise efter en tabel. Kroppen ved bedre end nogen anden ekspert, hvad du har brug for. Derfor handler det om at lære kroppens signaler at kende.
  3. Glem reglerne. Jeg oplever en skræmmende tendens til, at der opstår en masse uskrevne regler om hvad man må spise, hvornår man må spise det, og hvorfor. Der skal nærmest være en forklaring på alt hvad man spiser, for hvorfor man gør det. Drop det. Læs første tip igen, det handler om at mærke efter, og nej, kulhydrater er ikke farlige.
  4. Spis varieret. Hvis du gerne vil gå lidt op i hvad du kommer på tallerkenen, så gå op i, at det er varieret. Kroppen elsker vitaminer og mineraler, og dem får du flest af, hvis du sørger for at spise varieret.
  5. Lad hver med at hold dig fra fristelserne. Drop sukkerfrie kure, hvor du skal holde dig fra alt det du holder af. Forbud avler lyst, og du vil kun opleve større higen efter lige netop det du ikke må få. Spis i stedet det du har lyst til, med måde.
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Har du aldrig fortrudt?