Er jeg den eneste der...

5 sundhedsmyter du bare skal droppe nu vol 1.0

giphyJeg møder SÅ mange at det halve kunne være nok, og altså, på en måde forstår jeg det godt. MEN de her 5 skal bare stoppe nu.

  1. Kulhydrater feder. Ja hvis dit energiindtag er højere end dit energiforbrug, og det plus du har i kalorier er fra kulhydrater så feder de. Ligesom fedt, proteiner eller alkohol ville fede, hvis dit plus kom fra dem. Kulhydrater feder IKKE mere end de andre næringsstoffer. Det handler om dit energiindtag. Og SÅ ligger vi altså også den på hylden nu.
  2. Æg er farlige, de indeholder jo kolesterolet. Ja, nej det er de ikke. Hvis du har forhøjet kolesterol vil du få kolesterolsænkende medicin som vil sørge for at holde styr på dit kolesteroltal. Hvis dit kolesterol ikke er for højt, vil kroppen selv nedsætte sin egenproduktion af kolesterol, når du indtager kolesterol i kosten, så du igen ikke for får meget. Det der er “farligt” ved æg er indholdet af mættet fedt, men bliv nu ikke skræmt. Æg er sunde! Det samme gælder btw for rejer, de er ikke farlige, men sunde!
  3. Jeg giver den bare gas med light, de indeholder ingen kalorier. Win win, du kan altså stadig drikke din yndlings sodavand, nu uden kalorier #altergodt. Nej, alt er ikke godt. Det er så sandt som det er sagt, at der ikke er nogen kalorier i, eller i hvert fald et meget begrænset antal kalorier hvis det endelig er. MEN ting der lyder for godt til at være sandt, har det med, at være for godt til at være sandt. Og det gælder altså også for lightprodukterne. Sødestofferne, som lightprodukterne er spækket med, snyder hjernen for de kalorier den forventer at få, og så dum er hjernen trods alt heller ikke. Ergo vil den typisk crave det den ikke fik, som kan resultere i, at du går i slikskuffen, drikker dobbelt så meget sodavand, end du ellers ville, eller overspiser i ganske almindelige måltider. Light er altså ikke lig med nul kalorier, du indtager dem bare på andre tidspunkter #snydtigen
  4. Nutella giver kræft. Alt giver kræft. Hvis du læser bare halvdelen af hverdagens overskrifter i diverse aviser, bør du virkelig være bange for at træde ud af din hoveddør om morgenen. Alt giver kræft! Men nutella??? Morten Elsøe sørgede heldigvis hurtigt at feje den sundhedsdsmyte af vejen ved ordene “Der er ikke noget forskning, der påviser sammenhængen mellem at spise et par Nutella-madder og øget risiko for kræft”. Tak!
  5. Kød er ligeså kræftfremkaldende som smøger. Igen har vi kræft på banen, fordi alt er kræftfremkaldende. Kød, eller forarbejdet kød, som studier har undersøgt er IKKE ligeså kræftfremkaldende som smøger. Men (!) til det er det vigtigt at pointere, at smøger jo nok er det mest kræftfremkaldende (og der er noget om snakken denne gang), men jo kun for dem der ryger. Alle skal passe på med for meget forarbejdet kød, men altså, det er stadig ikke ligeså kræftfremkaldende som smøger.
   

8 kommentarer

  • Pernille

    Mht til kød skal man minimere indtaget af kød fra dyr med klove, hvis man har haft kræft (som jeg). Man skal også passe på med røget kød/fisk. Det er anbefalinger fra Kræftens Bekæmpelse.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Pernille,
      Vi kan kun blive enige om, at alle skal passe på med at indtage for meget kød, og at der er yderligere skærpelser ift. hvis man er cancerpatient 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Henriette

    Jeg drikker Pepsi max og nogle gange i store mængder – men jeg spiser sundt og intet slik eller søde sager. Er det nr 3 så ikke meget individuel? Jeg skal overhovedet ikke gøre mig klog på det, jeg undrer mig bare 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Undren skal der være så meget plads til! 😀 Og jo, det er individuelt hvorfor jeg også skriver, at det der typisk vil ske er, at man indtager kalorierne på andre tidspunkter. Det er ikke 100% sikkert sådan alle reagerer, men det er en typisk reaktion når hjernen ikke får det sukkerkick som den forventer 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tobias Knudsen

    Hej Sunderehverdag 😊 hvad baserer du myte 3 på? Mener at have læst præcist det modsatte i et større studie (jeg ved ikke lige hvilket, men kan godt se om jeg kan finde det, hvis det er). Ikke kritik, bare nysgerrig hvis der er kommet ny viden om det ✌️

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Tobias, jeg er vild med nysgerrighed, så du fyrer den bare af 😀
      Først og fremmest baserer jeg det på hvad jeg er flasket på med på min uddannelse, og så en masse studier jeg efterfølgende har læst. Sødestoffer blev egentlig sat i verden for at hjælpe dem der virkelig havde brug for hjælp til at reducere kalorier, men blev hurtigt taget af fødevareindustrien og blev gjort populært verden over, som en let måde at reducere kalorier på. Desværre er det jo sådan, at vægttab skal følges af vaneændringer, som ikke fulgte med light produkterne, hvorfor det, i langt de fleste tilfælde, ikke følges af den ønskede effekt. Ofte ligger bagtanken, støttet op af fysiologiske fornemmelser, at “Jeg kan jo godt spise lidt mere her, for jeg sparer jo kalorierne ved mit light forbrug”, om det er samme dag, samme uge eller samme måned kalorieindtaget øges, er irrelevant. Hvis light medfører et øget energiindtag på sigt, medfører det et energioverskud og det medfører vægtøgning. Det er klart, at det ikke er ALLE, der oplever dette, men det er vist i mange studier, hvorfor jeg blot ønsker at folk stiller sig kritiske overfor indtaget af light produkter. Faldt blandt andet også selv lige over denne artikel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2892765/#!po=31.5217 som jeg synes kommer meget godt rundt om det hele 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tobias Knudsen

      Tak for et informativt svar og super spændende læsning du linker til 😊
      Fandt dog(umiddelbart) det studie jeg havde læst, hvis du skulle have lyst til at læse det:
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20303371
      Vel og mærke ikke et større studie, som jeg skrev i min første kommentar, da der kun er 31 med i forsøget. Konklusionen her er dog mere eller mindre det modsatte: Forsøgspersonerne melder ingen større sult efter indtag af kunstigt sødemiddel.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Det er også det der kan være forvirrende i den her sundhedsverden, da der konstance kommer nye studier, store som små. Men tak for linket, det vil jeg tjekke ud 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Er jeg den eneste der...