Date guide

5 sundhedsmyter du bare skal droppe nu vol 2.0

sourceEfter at have skrevet mit første indlæg om sundhedsmyter du bare skal droppe, læs det her, kunne jeg mærke, der altså var flere myter jeg bare bliver nødt til at vende. Så de kommer her.

  1. Mælk er farligt ja, i for store mændger, som i meget store mængder. Et overforbrug er ikke sundt for dig, men! Det er ikke noget du skal ikke være bekymret om, hvis du drikker et par glas mælk om dagen, eller mere. Så er der specielle anbefalinger for børn under 1 år, og for børn mellem 1-2 år. Men. Den generelle forskrækkelse som at alt mælk er farligt, skal væk fra kroppen. At du bliver syg, får kræft og taber håret (eller hvad de nu skræmmer med) glem dem tak. Er du glad for mælk, så drik det. Lad hver med at drik flere liter om dagen. Alt med måde. Og ja alle undtagelserne med laktoseintolerance, mælkeallergi mm. det siger sig selv. Kan du ikke tåle det, skal du selvfølgelig ikke drikke det.
  2. Du bliver tyk af at spise efter kl. 20.00. Confession, jeg spiser hver dag efter kl. 20.00 og jeg er altså ikke blevet tyk af det. Jeg er ikke helt med på, hvorfor kalorier indtaget efter kl. 20.00 skulle fede mere end kalorier indtaget kl. 7.00, 12.00 eller 19.59. En kalorie er en kalorie, og om den spises om morgenen eller aftenen, er det samme. Det er det samlede energiindtag der bestemmer om du tager på eller ej. Er kalorierne efter kl. 20.00 hygge kalorier, fordi du har haft en hård dag. Så kan vi snakke, og så vil jeg anbefale at læse dette indlæg.
  3. Mørk chokolade er sundt og slanker… Her vil jeg gerne lige skrue tilbage til “Du bliver tyk af at spise efter kl. 20.00”, og konklusionen. Mørk chokolade indeholder antioxidanter samt en række bioaktive stoffer, som har positive effekter på vores sundhed. De gavnlige stoffer er så pakket ind i fedt og sukker, og pludselig er det sundt. Jeg ville virkelig gerne støtte op om denne myte, fordi jeg selv er den største chokoladegris. Men, jeg vil ikke lyve, det går jeg ikke rigtig ind for. Spis din mørke chokolade med måde, fordi du virkelig har lyst, men lad hver med at pak det ind i en undskyldning om, at det jo også er sundt.
  4. Du bliver ikke tyk af fuldkornspasta, – ris og -brød. Jeg føler lidt, at vi kører i ring her. Kalorie indtag – kalorie forbrug = om du bliver tyk eller ikke tyk. Når det så er sagt, så er der mange der tror, at fuldkornsvarianterne er sunde, fordi de indeholder mindre kalorier. Jeg tror vi er oppe på en omkring 3% færre kalorier der er i dem. Det der derimod er gavnligt ved dem er, at de indeholder fibre. Fibre mætter, så du formegentlig (bemærk det ord: formegentlig) spiser mindre. Spiser du nøjagtig samme mænger som før, vil du altså stadig indtage omkring samme antal kalorier. Så opmærksomhed omkring mæthed er nøgleordet her, i stedet for at skifte ud i blinde #altergodt
  5. Morgenmaden er dagens vigtigste måltid. Må jeg springe morgenmaden over, er et spørgsmål jeg har fået rigtig mange gange. Mit svar: du må gøre lige som du vil. Let’s face it. Videnskaben har endnu ikke bekræftet et entydigt svar, og derfor må konklusionen være, mærk efter. Er du en af de der morgenmennesker der absolut ikke kan klemme en skive knækbrød ned. Hvorfor så tvinge dig selv til det? Vi snakker stabilt blodsukker, men kroppen kan mærke om du har brug for energi. Vær dog opmærksom på, at når du står op har kroppen lagt mange timer i hvile. Når du begynder at bevæge dig begynder den at arbejde. Sætte igang. Det betyder også, at når du på et tidspunkt kan mærke sulten, så skal du lytte. Hvis du ikke er morgenmadsmenneske, så hav noget med dig til farten, og sørg for at du får et ordenligt første måltid, om det er kl. 7 eller 10, er op til dig og din krop.
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Date guide