Jeg har pakket min kuffert med

5 sundhedsmyter du bare skal droppe nu vol 3.0

giphy-13

Fordi 5 sundhedsmyter du bare skal droppe nu del 1 og del 2 blev taget så godt imod, og fordi jeg synes de er så sjove at lave, de her indlæg. Får i lige 5 mere.

  1. Gluten er usundt, denne myte havde jeg egentlig lidt håbet, at vi var kommet over. Men det er måske også en svær nød at knække, i det her sundhedsbevidsthede samfund vi lever i. Madbølger og diæter kommer vi nok aldrig af med, men at begynde at blande sygdomsdiæter og diagnoser ind i det at være sund, skræmmer mig. Gluten er usundt og skal undgås af dig, der lider af cøliaki, en sygdom hvor din tarms overflade nedbrydes ved indtagelse af gluten. Dette medfører at man ikke absorberer næringsstoffer, ender med mavesmerter, diarre og fejlernæring. En alvorlig sygdom, som forværres ved indtagelse af gluten. Men, lider du ikke af cøliaki, så er det spild af energi og penge, at spise glutenfrit, og det gør ingen forskel for din sundhed. Gad vide hvornår diæten for Cirrosis hepatis (skrumpelever) bliver det nye…
  2. Du skal spise protein mindst 30 minutter efter træning, ellers virker træningen ikke. Én ting, starter jeg lige med at slå fast, motion er sundt og godt for kroppen, uanset om du spiser nøjagtigt 30 minutter efter, eller om du venter længere tid. Selvfølgelig skal kroppen have god næring for, at du får et godt udbytte af din træning, men myten om, at du slet ikke har gavn af træningen, og at den er spildt, hvis du ikke spiser præcis 30 minutter efter holder ikke. Under styrketræning sker der en ødelæggelse af muskelvævet, og det har brug for næring for at bygges op igen. Under konditionstræning bruger du kroppens glukoselagre som energi, og de har brug for at blive fyldt igen efter træning. Træner du på meget højt niveau, så kan vi måske snakke om det. Men er du almindelig motionist så dør du ikke, og din træning er ikke spildt, hvis du venter længere end de 30 minutter. Føler du dig meget træt og udmattet efter træning, så er det dog en god ide, at spise, mere for dit velbefindendes skyld.
  3. Superfoods er dyre og svære at få fat på, dét har jeg hørt mange gange. Det passer dog ikke. Superfoods er et brand der er blevet skabt, fordi industrien så sit snit til at smide et nyt smart begreb ud i vores sundhedshungrende samfund, og vi slugte det råt. Selvom begrebet ikke er defineret eller har nogen anprisning, så er superfoods det nye. Egentlig er superfoods bare fødevarer, med et højt næringsindhold, hvilke næringsstoffer fødevarerne skal være rige på, er ikke defineret. Så makrel i tomat, frossen broccoli, havregryn til en 5’er, bananer, hørfrø og spinat er superfoods. De har bare ikke nogle ligeså seje navne som chiafrø, gojibær, acaipulver og kakaonibs.
  4. Du kan Detoxe dig sund i en periode var ordet Detox ulovligt at anvende, hvorfor producenter som for eksempel Kusmi te, anvendte ordet omvendt og kaldte sine såkaldte udrensende produkter for Xoted. Det ser ikke ud til, at ordet er ulovligt længere, for det anvendes da i hvert fald i bred forstand og du kan tydeligvis både Detoxe gennem te, gulerodskure og juice. Formålet med Detox er at udrense kroppen fra toxiner. Toxiner er giftige stoffer som blandt andet kommer fra kosten, miljøet men også gennem kroppens egne processer. En udbredt myte er, at kroppen ikke selv kan skille sig af med disse toxiner, og derfor har vi brug for at Detoxe. Men stop her, spol tilbage, og læs igen “Toxiner er giftige stoffer som blandt andet kommer … gennem kroppens egne processer”. Kroppen kan selv producere dem, og kroppen er ikke dumt indrettet, lad mig sige det pænt, så hvorfor er det vi tror, at den ikke er smart nok til selv også at kunne komme af med de giftige stoffer igen? Kroppen er udstyret med noget, hold fast, så smart som nyrere, lever og dertil andre organer som også i mindre grad hjælper kroppen med at afgifte, om man vil. Toxiner vil derfor ikke lagre sig i kroppen. For at slå det fast en gang for alle: Der er ingen overbevisende evidens for, at Detox bidrager til fjernelse af toksiner.
  5. 1 gram mad = 1 gram ekstra på kroppen da jeg læste om matematik-kuren, toppede det alligevel min forargelse over sundhedskure. Kuren er simpel, du finder ud af hvor meget du gerne vil tabe dig, og over hvor lang tid. Så finder du ud af hvor mange gram det svarer til om dagen. På den måde kan du regne dig til, hvor mange gram mad du må spise om dagen for at opnå dit ønskede vægttab. For at holde styr på tallene vejer du dig selvfølgelig både morgen og aften, og holder skarpt øje med vægt, både på det mad du spiser, og hvor meget du vejer dagligt. Mine to eneste spørgsmål til denne kur er 1) hvis jeg spiser 200 gram chokolade idag, vejer jeg så præcis 200 gram chokolade imorgen? 2) væskeophobninger i forbindelse med blandt andet menstruation, tæller det som gulerødder eller?

Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jeg har pakket min kuffert med