Har du et problem?

Det spiser jeg

24008031_10213128686508563_266064765_oJeg får ret tit spørgsmål til hvordan jeg spiser. “Hvordan ser en typisk dag ud i mad, for dig” lyder det. Der er også mange der spørger hvor mange kalorier jeg spiser, og for at slå en ting fast, så ved jeg ikke hvor mange kalorier jeg spiser, det tal rager mig egentlig en papand. Læs hvorfor her.

Det jeg spiser er meget forskelligt. Jeg spiser ikke efter en madplan, jeg laver sjældent varm aftensmad, spiser chokolade mindst 5 dage i ugen og spiser heller ikke særlig instagram-venligt mad. Til gengæld mærker jeg meget efter, og spiser det jeg har lyst til og stopper når jeg er mæt (for det meste). Selvom jeg har titlen klinisk diætist, betyder det ikke, at jeg spiser efter de 10 kostråd hver dag. Ligesom det ikke er en selvfølgelighed at en murer har fuldstændig lige fliser på sit badeværelse. Men du kan jo selv vurdere her:

Typisk morgenmad: enten havregrød, gerne som den her, ellers en portion a38 med havre flakes, havregryn, mandler og måske nogle bær. Morgenmaden er den vigtigste for mig. Jeg duer ikke til at springe den over, derfor spiser jeg også tit en stor portion her.

Typisk formiddag: når jeg er på arbejde glemmer jeg typisk at spise noget til formiddag. Måske sniger der sig en banan ned. Ellers altid kaffe!! med mælk!!

Typisk frokost: på arbejdet er det pt. en portion alt-godt-fra-kantinen. Hvis jeg er hjemme, eller selv medbringer frokost, er det typisk noget med rugbrød og nemt pålæg. Spiser gerne avokado til frokost.

Typisk eftermiddag: igen kaffe. Måske riskiks med peanutbutter og banan. En rawbar af en art. Frugt, nødder og rosiner eller lignende. Knækbrød med ost er også en klassiker. Det meget forskelligt. Men jeg snacker gerne om eftermiddagen.

Typisk aften: kold aftensmad er et hit for tiden. Fordi jeg er doven. Derfor kan det være alt fra pitabrød, rugbrød, kikærtesalat med kylling eller lignende. Ofte sker det også at jeg henter en bagel.

Typisk efter aftensmad: her har jeg bare tendens til at snacke hvad jeg kan komme i nærheden af. Alt fra nødder og rosiner (det “sunde” om man vil) til chokolade og M&M’s på en onsdag, eller hvad jeg nu lige har i skabene. Jeg er på ingen måde fanatisk her, så jeg spiser igen det jeg har lyst til. Det kan også være frugt engang imellem.

Mine dage er, som mange andres, meget ens, og alligevel meget forskellige (derfor jeg skriver typisk ovenfor). Jeg er pt. rigtig dårlig til, at planlægge varm aftensmad, mest af alt fordi, muligheden for varm mad er der til frokost. Derudover spiser jeg mest det jeg har lyst til, og den eneste regel, hvis man vil kalde det det, som jeg bruger fra min diætist-verden, er at sørge for, for så vidt muligt til alle måltider, at have protein, kulhydrat og fedt (helst umættet fedt) til stede. Ellers er min eneste regel, at maden skal gøre dig mæt og tilfreds.

   

2 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Har du et problem?