Der er forskel på at beundre og misunde, det ved jeg nu

Har du taget på i weekenden?

1490046686-giphyBeklager på forhånd, hvis det her indlæg kommer til at virkelig lidt… surt. Det er kærlig ment, det skal du vide, men der er noget jeg simpelthen bliver nødt til at fortælle. Det er om et emne, jeg føler er rigtig svært at trænge igennem med, jeg har berørt det her på bloggen før, blandt andet her og her. Men det er stadig noget jeg hører rigtig meget om. Derfor virker jeg måske også lidt bitter-mås, men det er kun fordi jeg er træt, sådan virkelig træt, af igen, og igen, og igen, at høre om de magiske 5 kilo på badevægten. Mange taler om dem. “5 kilo, og så er jeg tilfreds” jeg har ingen ide om, hvor mange gange jeg er blevet mødt at netop dén sætning. Du må da også have hørt den? Jeg hader den. Mildest talt. Og der er noget i mig der får lyst til at ruske dig, når du siger det til mig. Især når du så stolt fortæller mig, at du vejer dig hver morgen, selvfølgelig efter morgentisseriet, og andet der måske skal til, og vigtigst af alt, inden morgenmaden. Det har du jo lært man skal. Og så lyver vægten jo ikke. Vel?

Hold lige inde og læs det her: Badevægten lyver altid. Jeg er ked af at sige det, ked af at ødelægge din illusion om, at står du op en morgen, og på magisk vis har tabt de 5 kilo, så bliver du lykkelig. Det gør du ikke. Og nej, jeg er helt oprigtig når jeg siger, at jeg ikke er ked af at ødelægge din illusion, for jeg håber det kan vække dig. Vække dig fra den indsnævrede tankegang jeg selv har levet i.

Og hvad mener jeg egentlig med, at badevægten altid lyver? Jeg mener at badevægten kun giver dig et tal, that’s it. Men hvad fortæller det tal dig? Ingenting. Det giver dig et billede af, at okay, så meget vejer jeg idag. Det kan jeg så vælge at tage stilling til, og det har jeg nok allerede gjort, for inden i mig findes regler om, hvilket vægt-interval det er okay at være glad i. Så er vægten udenfor det interval, ja så skal der kæmpes for at få smilet frem. Kort fortalt. Vægten sætter dagens humør.

Men vægten lyver for dig, eller, den fortæller i hvert fald ikke hele sandheden, og slet ikke efter en weekend med lidt mere (læs: typisk meget mere) hygge end i hverdagen. Den kan være højere fordi du igår var ude og nyde en god middag? Fordi du spiste lidt mere end du plejer i lørdags? Drak måske et glas vin eller flere i fredags? (altså som start inden det rigtig gik løs). Alt sammen foretog du dig, med et kæmpe smil på læberne, og i maven, fordi du lige dér nød livet i fuld drag, men alt det glemmer du det sekund du stiller dig op på vægten, og observerer, at den er højere end igår morges. Dagene efter “mere hygge” straffer vægten dig, men den glemmer at fortælle dig, at det ekstra vægt er væske, som den udligner et par dage senere. +/- op til 3 kilo, kan vægten snyde dig, uden den har tænkt sig at hentyde til, at det er helt normalt.

Årsagen til det store vægtudsving vi kan opleve ligger i, at mad binder væske (noget mere end andet), og når vi er ude, spiser vi måske mere mad der binder mere væske, som for eksempel kulhydrater. Kulhydrater kan binde op mod 2,5 gange sin egen vægt. Det er ikke farligt, at binde væske, hvis du er sund og rask, det viser sig bare på badevægten dagen efter. Væske kan kroppen komme af med igen, og det vil den. Kroppen er fabelagtigt indrettet til, at neutralisere væsken, med mindre det selvfølgelig er sygdomsrelaterede ødemer (væskeophobninger) der er tale om, men det er ikke dem vi snakker om her. Så medmindre du fortsætter samme mønster og spiser og drikker “for meget” hver dag i en længere periode, så vil du ikke tage på af et par aftener ude. Problemet opstår først når du dag, på dag, på dag overstiger dit energibehov med ekstra energi. Her vil overskydende energi lagres i fedtceller og deponeres som fedt. Men det er vigtigt for mig at fortælle dig, at det er en længere periode vi snakker om, og det vægten stiger, efter én aften ude, ikke er fedt, men væske.  Et kilo fedtvæv indeholder omkring 7600 kalorier, og da kroppen også bruger de kalorier du indtager som energi til at kunne fungere, skal der altså mere end de +7600 kalorier til for, at du tager 1 kilo på i fedt – og det er vel og mærke, udover dit daglige energibehov. Og bare fordi, at jeg nævnte kulhydrater længere oppe, er det ikke fordi, at kulhydrater er farligere end alle andre næringsstoffer. Jeg har allerede aflivet den myte, læs det her. Det jeg forsøger at fortælle med det her indlæg er blot, at selvom vægten er steget dagen efter en tur ude, er det ikke fedt den er steget med, OG så prøver jeg at fortælle dig, at det lige præcis er derfor, at du ikke kan stole på badevægten. For det har den ikke i sinde at fortælle dig, så pak den dårlige samvittighed fra weekendens lidt for mange drinks, og lidt for meget take-away, væk og find den glæde du havde i maven, midt i det alt sammen, frem igen. Det gælder forresten også, selvom det skulle være en hverdag du har spist lidt bedre end du plejer.

Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her

Skærmbillede 2014-08-20 kl. 14.07.55
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Der er forskel på at beundre og misunde, det ved jeg nu