Så meget tager du på i julen

5 sundhedsmyter du bare skal droppe nu vol 4.0

phoebe_stop_the_madness_zpsaavwd3o7-2Jeg elsker når jeg kan tage diætist hatten på her på bloggen, det ser også ud til i er ret med på den. Så her kommer vol. 4 i rækken af: 5 sundhedsmyter du bare skal droppe nu. Læs vol 1 her, vol 2 her og vol 3 her.

Rødvin er sundt. Her er vi ude i en myte, ligesom “Mørk chokolade er sundt” myten, hvor jeg virkelig gerne vil bakke op om den. For jeg kan da også rigtig godt lide at hygge mig med et glas rødvin, men det ændrer ikke på, at intet alkoholforbrug er risikofrit for dit helbred. Rødvin fremhæves positivt af flere årsager. Det mest omtalte punkt er, antioxidanter, som beskytter cellerne i kroppen for oxidativ stress. Dog skal en ting holdes for øje her, og det er, at undersøgelser har vist, at biotilgængeligheden for antioxidanterne i rødvin er lav. Biotilgængeligheden fortæller hvor meget af antioxidanten der faktisk når frem til det sted i kroppen det skal anvendes. Kort sagt betyder det, at i stedet for at blive ført derhen i kroppen, hvor der er behov for antioxidanterne, ja så bliver de i stedet ført til kroppens rensningsanlæg, og herfra skyllet direkte ud i toilettet eller også svedes de ud. Udover det er det værd at bemærke hvor ofte ord som “Muligvis. Måske. Det ser ud til. Det er umiddelbart sådan at”, bliver brugt i artikler der forsøger at konkludere at rødvin er sundt. Jeg mener bestemt, at der skal være plads til et glas rødvin i en sund hverdag, men drik det fordi du har lyst, og ikke fordi det skal være sundt.

Frosne grøntsager indeholder ikke ligeså mange vitaminer som friske. En myte så gammel, at jeg ikke kan huske hvornår jeg hørte den første gang. Derfor er det også synd, at den stadig blomstrer i bedste velgående. Frosne grøntsager er ligeså sunde som friske, men nej, de indeholder ikke altid samme antal vitaminer som de friske, de frosne indeholder typisk flere vitaminer og mineraler, end de friske. Hvorfor dette kan lade sig gøre er, at frugt og grønt som vi køber på frost typisk fryses ned på det tidspunkt hvor deres vitamin og mineral indholdet er på sit højeste. Vitaminer og mineraler dør ikke under frost, hvorfor vitaminer og mineralerne stadig vil være til stede, når du bruger dem i dit køkken. Friske frugter og grøntsager har derimod ofte en lang transporttid fra land til lang, og bliver udsat for både kulde, varme og lys (hvis de rette forhold ikke er til stede) forhold som alle kan have indflydelse på oxidationsgraden af forskellige vitaminer.

Du kan punkttræne. Det er en jeg arbejdede rigtig meget med, da jeg arbejdede i et fitness center. Du kan ikke punkttræne. Hvis du for eksempel laver rigtig mange mavebøjninger, så forsvinder mavefedtet ikke af den grund, til gengæld bliver du enormt god til at lave mavebøjninger. Det styrker muskulaturen i maveregionen, hvilket er positivt, men det får ikke fedtet til at flygte væk. Det handler om indtag. Igen. Kalorie indtag minus kalorie forbrug = om du taber dig eller ej.

Man er sund hvis man er slank. Er en myte jeg er rigtig glad for at kunne bryde. Du kan nemlig ikke definere sundhed på udseende. Sundhed handler ikke om korrekt BMI, men derimod, hvis vi ser klinisk på det, hvordan dine organer fungerer. Du kan ikke ved at se på en person vurdere, om hans/hendes nyrer fungerer som de skal, om kolesteroltallet er højt eller lavt eller om blodtrykket er højere end rundetårn. Mange vil straks her pointere, at overvægtige typisk lider af metabolisk syndrom (et syndrom af forstyrrelser i kroppen, som går ud over den normale drift, om man vil, samt omsætningen af næringsstoffer), og ja, metabolisk syndrom hænger ofte sammen med overvægt og højt blodtryk, og forhøjet niveauer af kolesterol, men det ikke altid sådan, og du kan sagtens være overvægtig og have bedrefungerende organer end en normal eller slank person. Kilo definerer ikke sundhed.

Det er kun fedt der feder. I vores ellers meget prægede low carb-high fat, kultur, undrer det mig lidt, at denne myte er overlevet. Men det er den. Det passer dog ikke. Men ligesom jeg skrev om myten “Du bliver ikke tyk af fuldkornspasta” i vol 2 af de her indlæg: Kalorie indtag – kalorie forbrug = om du bliver tyk eller ikke tyk. Det er altså ikke kun fedt, der feder. Måske har du hørt, at fedt indeholder flere kalorier pr. gram, og det er også helt korrekt. Præcist indeholder fedt 9 kalorier pr. gram, hvor protein og kulhydrat indeholder 4 kalorier pr. gram. Men det er det samlede antal kalorier om dagen der fortæller om du tager på eller ej. Det er ikke næringskilden de kommer fra.

nadja_signatur
Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Så meget tager du på i julen