Gud hvor jeg hader ordet sundhed

Er du en overspiser?

12b60d8cd028f7655a701f3d80adcd6e

Det lyder så mærket. Som et stempel du skal, eller ikke skal, have på dig. Vi kan alle overspise. Du kender det godt. Følelsen efter en julefrokost, juleaften, en fødselsdag med for meget kage, en fredag aften med 60 kr’s bland selv slik kun til dig. Overspisninger er ikke ualmindelige i en almindelig sund hverdag. Det er bare et øjeblik hvor kontrol er absolut ikke eksisterende, og det at spise fordi det er hyggeligt, fordi det har været en hård dag, fordi du er til et arrangement eller andre undskyldninger, dominerer. Overspisningerne kan enten forårsages af tanker som ovenstående, eller følelser der skal dulmes. Kender du det at spise på følelser? Måske er du blevet droppet, måske er du i sorg, måske er du blevet fyret, måske er du stresset, måske er du lykkelig, måske er du forelsket, måske kører alt bare for dig. Følelserne kan være mange, og du kan sagtens overspise i svære situationer, overspise på følelser i en kort periode, uden at du skal være bekymret. Hvis du overspiser i svære situationer, situationer hvor du mest af alt har brug for en selvkærlig krammer, så læs mit indlæg med 33 selvkærlige aktiviteter, måske en af dem kan hjælpe dig i stedet.

At være tvangsoverspiser, eller at lide af tvangsoverspisninger, er en spiseforstyrrelse, og det er ikke bare en der kommer og går i episoder. Det er en der er der hele tiden, som fylder mere eller mindre. Men den er der hele tiden. En spiseforstyrrelse er ikke afhængig af vægt. Det vil sige, man kan ikke kategorisere folk efter vægt og om de har en spiseforstyrrelse. Alle kan have en spiseforstyrrelse. Der er ligeledes forbundet en virkelig stor skam med spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelsen forsøger altså at isolere dig mest muligt. En spiseforstyrrelse er noget der hæmmer dig psykologisk og socialt.

Er du tvangsoverspiser, så har du tvangsoverspisninger mellem 1 til mere end 14 gange om ugen. Du spiser måske hurtigere end normalt, spiser så du er ubehagelig mæt, spiser store mængder mad uden at være sulten, spiser alene fordi du skammer dig over hvor meget du spiser og du føler måske væmmelse, tristhed eller skyld efter overspisningerne. At overspise til en højtid, et socialt arrangement, eller en enkelt gang imellem fordi følelser eller tanker fylder, er ikke det samme som at have en spiseforstyrrelse.

Jeg er meget imod kasser, indlægget her handler derfor ikke om, at sætte dig i en kasse eller ej. Men det handler om, at få dig til at sætte spørgsmålstegn ved dine spisemønstre. Det handler om at sætte fokus på en meget overset spiseforstyrrelse, nemlig Tvangsoverspisninger/BED (binge eating disorder). Læs mere om BED her. Det handler om, at få dig til at spørge dig selv, om du er tvangsoverspiser? Om du har brug for hjælp til at få styr på dit spisemønster. Om du spiser på følelserne mere end du vil være ved. Og så handler det om, at lade dig, der lider af at spise på følelser, vide, at det ikke er unaturligt. Vi har alle vores måder at kompencere for følelser og tanker, uhensigtsmæssigt eller ej. Så prøver vi at dæmpe følelser, mange af os med mad. Det er ikke unaturligt, men tager det overhånd, så tag det seriøst. Mærk altid efter. Tvangsoverspisninger er et område jeg oplever meget berøringsangst overfor, mest af alt nok fordi, at der er denne gråzone mellem at være tvangsoverspiser og at være et “helt normalt menneske” der spiser på følelser. Jeg vil derfor ikke være den, der kommer nogen i den ene eller den anden kasse – men derimod bare være den der fortæller dig, at at du ikke er alene, og at der er hjælp at hente. At du kan få kontrollen over dit spisemønster. At du kan få et normalt forhold til mad. Jeg tror på dig!

nadja_signatur
Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her
   

4 kommentarer

  • Line

    Tak for at sætte fokus på et så stort tabu som overspisning. 👌🏻

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tine

    Men det er så svært på en eller anden måde at acceptere – jeg overspiser helt sikkert – men har efterhånden, i hverdagen, lært at kontrollere det. Men jeg har fundet ud af at jeg har fødevarer som tricker det – som gør det okay bare at fortsætte – spiser jeg f.eks. Morgenbrød kan det gøre hele dagen til en voldsom overspisningsdag – stopper ikke selvom jeg bliver mæt eller utilpas. Har svært ved at at styre set socialesituation (og ikke bare en gang i mellem)
    For mig virker det med regler – det fjerner ikke problemet men det mindsker mine overspisninger på ugentligt basis… men det er virkelig en svær ting at arbejde med – og der er altid tilbagefald – og giver jeg mig selv lov i weekender og ferier kan det fortsætte i flere dage – førhen fortsatte det løngere tid – nu kan jeg få det stoppe efter en kortere periode..

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hvor er du sej at du deler, tak! Og du er bestemt ikke alene om den følelse, eller følelsen af, at bestemte fødevarer tricker og kan gøre hele dagen til en stor overspisning. Det er en svær ting at arbejde med, og særligt kan det være svært at acceptere, at det måske heller aldrig er noget der kommer til at forsvinde helt, at der ofte vil opleves “tilbagefald”, men at det er helt okay, så længe man lærer at kontrollere dem på en hensigtsmæssig måde. Jeg synes du er sej at du er nået dertil hvor du kan få det stoppet efter en kortere periode. Tak for din kommentar til indlægget. Det er så vigtigt at dele <3

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Gud hvor jeg hader ordet sundhed