16 tegn på at du er helt almindelig

Hvis jeg kun måtte give dig et råd til vægttab, så ville jeg råde dig til…

27848423_10213738544154623_1401008830_n

Det et sjovt spørgsmål, jeg er faktisk virkelig vild med det. Jeg læste det i en live-stream (live session? live udsendelse? I ved, sådan en hvor man sender live på facebook) på facebook for lidt tid siden. Spørgsmålet blev stillet til en træningsfysiolog, og desværre nåede han ikke at svare på det. Jeg ville ellers rigtig gerne have hørt svaret. Med alle mine fordomme bredt ud på bordet, forventede jeg et forkromet og velunderbygget, af tonsvis af videnskabelig litteratur og studier, selvfølgelig, svar. Alt sammen samlet i en sætning som på ingen måde ville lyde dansk. Men den nåede jeg som sagt aldrig at høre.

Spørgsmålet satte tankerne igang i mit hoved, eller først satte det to ord igang i mit hoved. To ord som ville være mit svar på spørgsmålet. Jeg har arbejdet med vægttab længe, og kender mange (jeg nægter at skrive alle, for hold nu op jeg bliver svimmel ved bare tanken om alt den dokumentation der findes på området når vi taler vægttab) veldokumenterede måder at tabe sig på. Vægttab er sådan set ikke så komplekst, som jeg også skrev i det her indlæg. Vægttab handler om at forbrænde mere end du indtager. Bum færdig. Vægttab er i sin naturvidenskabelige form simpel. Men det er den psykologiske form der driller os. Det er psykologien, bag og tankerne bag det at spise, der gør det så møghamrende svært at tabe sig. Hvis jeg skulle give dig ét råd til vægttab, så ville jeg ikke råde dig til at forbrænde flere kalorier end du indtager. For hvordan skulle du vide, hvornår du gør det? Og hvordan skulle du forholde dig, når tankerne begynder at fylde? “Jeg har haft en hård dag”, “Det er synd for mig”, “Det må jo ikke gå til spilde”, “Hun bliver ked af det hvis jeg ikke spiser op”.

Derimod ville jeg, hvis jeg kun måtte give dig et råd, råde dig til at spise på din sult. Her ment din fysiologiske sult – ikke din psykologiske sult AKA appetitten. Nej, din sult. Den du blandt andet kan mærke når maven rumler. De to ord, jeg nævnte før, der formede sig i mit hoved, da jeg så spørgsmålet var “mærk efter”. Men at mærke efter er ikke konkret nok, derfor vil jeg i stedet råde dig til at spise på din sult. At spise på sin sult kræver ingen vægt, det kræver ingen lommeregner, ingen regneark, ingen tal + tal – tal, ingen venden bunden i vejret på diverse madvarer i supermarkedet, ingen procentregninger for at opnå den “rigtige sammensætning.

Jeg ved udemærket at det at spise på sin sult kræver tilvænning, og mange vil have paraderne oppe og mene at de straks vil tage 5-10 kilo på, fordi de jo ikke har deres rettesnore og kalorieregnskaber til hjælp. Og ja, risikoen er der for, at du vil tage på, fordi du ikke længere har dine strikse reglementer ved dig. Risikoen, eller chancen, for at du vil forblive vægtstabil er der også, eller endda den at du vil tabe dig, og samtidig måske slippe en smule af de kontrollerede tanker du møder, når du har spist 100 kalorier mere end regnskabet tillod dig den dag. De kalorie-kontrollerende tanker vil bestem fylde mere i starten, når du begynder at mærke efter. Læs også: 5 tips til at slippe af med kaloriefanatismen. Men som du kommer mere ind i rutinen, vil kroppen takke dig fordi du lyttede til den. Fremfor at stresse den, og presse den, efter en bog hvor kapitlerne måske slet ikke er skrevet med henblik på at du skal læse dem.

Mit bedste råd, hvis jeg kun må give et er derfor: spis efter din sult.

nadja_signatur
Skal jeg hjælpe dig med at få ro på tankerne omkring mad? hjælpe dig til at acceptere din krop? at slippe yoyo vægten? at slå op med badevægten? Så læs mere her

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

16 tegn på at du er helt almindelig