5 sundhedsmyter du bare skal droppe nu vol 5.0

Derfor kæmper du sådan med de magiske 5 kilo

28535566_10213941758154846_1710713999_nHar du nogensinde fulgt en kur, tabt dig, og oplevet at tage det hele på igen bagefter? Eller du har måske oplevet, at begynde på en kur, men i løbet af den givet op, eller hoppet tilbage til det trygge. Måske var kuren ikke rigtig dig. Måske var rådene for strikse. De matchede ikke din livsstil. Måske krævede det for meget planlægning, tid og prioritering. At ændre livsstil handler i bund og grund om, at ændre vaner. Surprice!!…, men den ændring i vanerne finder du ikke i en kur. Bum! Sandheden er kold og kynisk, og jeg er ked af at smække den sådan sort/hvidt op, til gengæld vil jeg gerne skabe lidt klarhed over hvad det er der præcist sker, når de 5 kilo sniger sig på igen, og hvorfor de gør det, så det giver dig en chance for, at undgå det (igen).

For kurene giver dig retningslinjer, for en periode, det er dét de kan. Men hvad så når du har tabt de 5 kilo, og skal slippe kuren. Hvad så, når du kommer tilbage, efter kuren, til dine gamle vaner? Eller hvad så, når hverdagen rammer dig, med 120 kilometer i timen, midt i en periode, hvor kuren egentlig gik ret godt. Hvad så? Er det så viljestyrken og lysten til at spise gulerødder og skyr til morgen, frokost og aften der dominerer? Eller vil du søge tryghed i gamle vaner? Jeg kan fortælle dig, med hånden på hjertet, at jeg ville søge tryghed i gamle vaner…

Vaner er nemme, overskuelige og mest af alt trygge. Derfor er de lette at falde tilbage i. Både under en kur, men bestemt også efter en kur. At ændre sin livsstil, sine kostvaner og sine aktiviteter fuldstændig, fra den ene dag til den anden, er ikke det samme som at ændre vaner. Langt fra. At ændre livsstil, og at følge en kur, i en periode, er at lukke øjnene for det der i virkeligheden fylder, og det der i virkeligheden skal ændres på. Det der i virkeligheden forhindre dig i at tabe dig. Noget jeg også har skrevet om i indlægget: Jeg fandt lykken.

Så du tager altså ikke på igen, efter en kur, fordi du ikke ved hvad der skal til for at du taber dig. Det ved du udemærket! Du tager på, fordi rigtig mange kilo (overordnet set) ikke afhænger af at spise det rigtige eller det forkerte – det afhænger af at spise på følelser. At spise for meget, på følelser. Du ved godt hvad du skal spise, men du ved ikke hvordan du skal håndtere det, når følelserne fylder. Følelser du normalt kan dæmpe med mad.

Vi har alle et dagligt behov for kalorier. Dette behov er vores basale energibehov. Dette behov dækkes henover dagen af alt det vi spiser. Antager vi, at dit daglige energibehov for eksempel er 2000 kalorier, så vil du nå dit ligevægtspunkt når du har indtaget 2000 kalorier. Spiser du 2500 kalorier en dag, vil du altså have spist for 500 ekstra kalorier den dag. Men det kan ikke udpensles nok, at der ikke er nogle fødevarer, eller tidspunkter, der tæller dobbelt op på kalorier, eller tæller ekstra. 1 kalorie er 1 kalorie. Sådan er det. Der hvor kalorier begynder at fede, er når du overstiger dit daglige indtag, med kalorier du spiser uden at mærke kroppens behov. Når kalorier bruges til at dulme, at trøste, at gemme, at glemme, at hygge, at glæde. Når kalorier bruges til at styrke eller mindske følelser, så begynder de at kunne ses på badevægten. For de kalorier er udover dit basale energibehov. Det samme gælder, når kalorier spises på vaner “fordi det plejer jeg” uden at mærke efter sult og mæthed.

Men hvordan slipper du følelsesbetonet spisning og spisning på vaner? Det gør du ved at sætte spørgsmålstegn ved dit spisemønster. Er du vant til at snacke om aftenen, og gør du det per automatik hver aften, uden at mærke efter, om du reelt har lyst, eller sult, til det? Har du lyst til fredagsslikken hver fredag? Eller spiser du den fordi ja, det er jo fredag? Spiser du fordi det er synd for dig, eller fordi du har haft en hård dag? At stille spørgsmålstegn er med til at bryde ens vaner, og bryde det mønster der er med til at lade de 5 kilo snige sig på igen efter en kur. Det kan være udfordrende og svært at stille spørgsmålstegn alene, og hvis du kan nikke genkendende til noget af ovenstående, og hvis du ønsker hjælp til at bryde dit spisemønster, så vil jeg hjertens gerne hjælpe dig – hvordan kan du læse mere om her. Men det der kan være en er at tune ind på dig selv, din kost, dine spisevaner, og spørg dig selv, hvorfor du egentlig spiser som du gør. Om det er kroppen der fortæller dig, at du er sulten, eller om der er hjernen der prøver at dulme eller forstærker nogle følelser eller tanker.

nadja_signatur
Få besked om nye indlæg ved at tilmelde dig her og følg med på Facebook her og Instagram her
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

5 sundhedsmyter du bare skal droppe nu vol 5.0