16 tegn på, at du har et afslappet forhold til mad

Præstationskomplekset

31408198_10214421424466204_3465239945818406912_n“Alt for mange gange har jeg set mennesker definere deres succes ud fra andres normer, holdninger og opfattelser. Hvis du gør det, vil du være i et evigt rotteræs med dig selv og aldrig helt føle, at du er god nok. Du er offer for, hvad jeg kalder “præstationskomplekset”

Stod der i en bog jeg læste, bogen er skrevet af Sofia Manning, en virkelig inspirerende kvinde som jeg er dybt imponeret af. Præstationskomplekset er noget, som jeg kan genkende så meget, ikke kun hos veninder og familie, men bestemt også hos mig selv.

I mange år var jeg selv fanget i kompleksets spin, i rotteræset, og det var jeg alt for længe. Jeg så ikke mine egne successer, for jeg sammenlignede mig konstant med andre. Andre der var pænere, tyndere, klarede sig bedre og havde flere venner, end jeg selv. Det var en grusom rutchetur i følelsernes land, og en evig leg på kanten ud af min egen comfortzone. Med det mener jeg, at jeg hele tiden pressede mig selv, pressede mig for at kunne leve op til præstationskomplekset. Selvom kroppen sagde fra og maven signalerede at nok var nok. Så pressede jeg på, overhørte det, levede fuldstændig i mit hoved.

Idag er jeg kommet ned i kroppen igen, forsøger ikke længere at presse mig selv, i forhold til andres forventninger. Dengang det var værst for mig, var instagram ikke engang en del af min hverdag, de sociale medier var et meget nyt fænomen, så sammenligningerne foregik blandt venner. Jeg tør ikke tænke på, hvor udfordret jeg ville have været, hvis dengang var nu. Hvis dengang var idag.

Det betyder dog ikke, at jeg aldrig falder i præstationskompleksets fælde længere, og at jeg aldrig sammenligner mig med andre, for det gør jeg da, både på instagram, gaden og blandt veninder. Det tror jeg alle gør, i mere eller mindre grad. Men der er forskel på at misunde, og beundre, som jeg har skrevet om før (læs her), der er forskel på at være fanget i præstationskompleksets fangehul og at kigge på andre kvinder/mænd med samtidig positive vibes og kærlighed til dig selv. Den store forskel er, at du ikke bliver negativt påvirket af sammenligningen, det vil sige, at du rent faktisk kan tænke “gud hvor er hun smuk” uden straks at komme efter med sætningen “du bliver aldrig ligeså smuk som hende” eller “du får aldrig lige så smuk hud som hende”, “så lange ben”, “så flotte øjne”, “så langt hår”… du har måske selv flere.

Der er mange måder at lære at tale mere selvkærligt om sig selv på, når man møder kvinder og mænd, med misundelsesværdige liv. Det der hjalp mig allermest til at slippe præstationskomplekset var, at lade hver med at kommentere på mig selv bagefter, eller, hvis jeg skulle kigge ned af mig selv, efter at have set en gudesmuk kvinde, så lærte jeg at bruge sætningen “men det er du også”.

Det er så nemt, at sige, at du ikke skal sammenligne dig med andre, og det er så svært at efterleve. Det er selvfølgelig noget der skal arbejdes med, uden tvivl, men måske er det at vide, at der er noget der hedder præstationskomplekset, en hjælp til dig til at indse, at du ikke er den eneste der gør det. Langt fra, og der er helt sikkert nogle der har sammenlignet sig med dig og tænkt “gud hvor er hun smuk”.

Det er noget vi alle gør, det er noget så mange gør, at vi har et ord for det. Det er noget tankevækkende. Så husk på, du er lige som du skal være. Selv når du, i søndagstøjet, med knold og uden make up trasker ned af gaden og ser en smuk kvinde, med det rigtige tøj, lækker hud og fantastisk makeup, så husk: DU ER LIGE SOM DU SKAL VÆRE!

nadja_signatur
Skal jeg hjælpe dig med at få ro på tankerne omkring mad? hjælpe dig til at acceptere din krop? at slippe yoyo vægten? at slå op med badevægten? Så læs mere her
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

:lion: 
:grinning: 
:grin: 
:joy: 
:smiley: 
:smile: 
:sweat_smile: 
more...
 
 

Næste indlæg

16 tegn på, at du har et afslappet forhold til mad