Er du slankoman? (yoyo-dieter)

Kontrolspiser eller følelsesspiser

Der findes to typer, det passer selvfølgelig ikke, der findes mange. Der er mange gråzoner. Der er mange “andre”. Der er mange “normale”. Men overordnet findes der to former for mennesker med ukontrollerede spisninger. De to former er kontrolspiserne og følelsesspiserne. “Hvilken er jeg så”, tænker du måske med det samme. Måske er du en af dem, måske er du ikke. Men de to former for spisere dominerer i min praksis. Det er dem jeg tager i hånden, dem der deler deres dybeste hemmeligheder relateret til mad og psyke med mig, det er dem jeg ser stille og roligt give slip på deres negative tanker, deres ukontrollerede spisemønster og dem der finder selvkærligheden mere og mere igen. Og kan du genkende dig selv i en af nedenstående, så skal du vide, at jeg også meget gerne tager dig i hånden (læs mere her).

Kontrolspiseren

Er domineret af et meget kontrolleret forhold til mad (apropos navnet). Kontrolspiseren ved ALT der er at vide om sundhed og er storforbruger af information om ernæring og sundhed. Stiller sig kritisk overfor dig når du fortæller at kulhydrater er sunde. Og så vejer og tæller kontrolspiseren alt. Kontrolspiseren kontrollerer alt, for ikke at ende i ukontrollerede spisninger med for meget mad. Kontrolspiseren underspiser. Kontrolspiseren tænker på mad 24/7. Meget mad er ikke tilladt på kontrolspiserens tallerken, og alt/intet princippet dominerer måltiderne.

Følelsesspiseren

Spiser på følelserne (også apropos navnet). Her bruges mad i enorm grad til at skrue op og ned for følelser. Følelsesspiseren bruger mad i alle situationer hvor følelser er til stede, og skruer gerne op eller ned for følelserne med mad. Er følelsesspiseren glad, spiser hun endnu mere, fordi det skaber nydelse, ro og en endnu større glæde (i nuet). Er følelsesspiseren ked af det, spiser hun for at dulme, fjerne og beskytte sig for smerten. Mad er forenet med følelser, og det er følelsesspiserens metode når ting fylder.

Kan du genkende dig selv i kontrolspiseren, eller følelsesspiseren, eller måske en blanding. Så skal du vide at du bestemt ikke er den eneste. Vi alle kender kontrolspiseren eller følelsesspiseren i små grader, små ubetydelige grader. Når vi er stressede eller ude af vores komfortzone, så kan mange relatere til især følelsesspiseren. Men dominerer et af mønstrene din hverdag. Gør mønstret at du tænker på mad, udover kun til måltiderne, eller i planlægningsregi, så tenderer det til et uhensigtmæssigt mønster. Mad er ikke noget der skal dominere vores hverdag. Mad er noget vi skal tænke på op til måltiderne, glæde os, nyde det, og så videre til nuet igen. Maden skal ikke overskygge nuet, og gør det det, hos dig lige nu, så overvej, om du virkelig gerne vil leve sådan. Om det virkelig er det værd, er svaret nej, så få hjælp. Det kan lade sig gøre at komme ud af, også for dig.

nadja_signatur
Skal jeg hjælpe dig med at få ro på tankerne omkring mad? hjælpe dig til at acceptere din krop? at slippe yoyo vægten? at slå op med badevægten? Så læs mere her

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Er du slankoman? (yoyo-dieter)